foto: Paweł Wyszomirski

JOHN MCLAUGHLIN

Na Festiwalu Jazz Jantar John McLaughlin zaprezentował swój jazz-rockowy projekt. Po warszawskim koncercie w 2008 roku Marek Dusza w „Rzeczpospolitej” pisał tak: Już pierwsze akordy gitary McLaughlina pokazały, co naprawdę oznacza określenie jazz-rock, zmienione później na fusion. Usłyszeliśmy bowiem jazz-rocka w czystej formie z ostrymi riffami gitary, prostym, gęstym rytmem perkusji i miarowym pochodem basowych akordów. Tylko grający na instrumentach klawiszowych Gary Husband wyraźniej podkreślał swoje jazzowe pochodzenie, wykonując skomplikowane rytmicznie solówki i tworząc bogate harmonie. („Rzeczpospolita” / 20.05.2008)

John McLaughlin - legenda jazzowej gitary, współtwórca kultowych formacji Mahavishnu Orchestra i Shakti, muzyk zespołów Milesa Davisa, Ala Di Meoli i Paco De Lucia, Alexisa Kornera. Pochodzi z rodziny muzyków, debiutował na scenie brytyjskiej grając w licznych mutacjach brytyjskiej szkoły bluesa: od Alexisa Kornera, Georgie Fame'a, Grahama Bonda, Wilsona Picketa, aż po Briana Augera. Wówczas też brał udział w  eksperymentach saksofonisty Johna Surmana, perkusisty Tony Oxleya i kontrabasisty Dave’a Hollanda. W 1969 z udziałem Surmana i Oxley’a nagrał przełomowy dla brytyjskiego jazzu album Extrapolations. W czasie jam-session w klubie Ronnie’go Scotta w Londynie na zdolnego gitarzystę zwrócił uwagę perkusista Jack De Johnette, który zarekomendował brytyjskiego muzyka Tony’emu Williamsowi, perkusiście słynnego kwartetu Milesa Davisa. W kilka miesięcy później John McLaughlin przeniósł się do Nowego Jorku, do zespołu Tony Williamsa, z którym nagrał dwie płyty (Emegrency oraz Turn It Over), co pozwoliło zaistnieć mu w nowojorskim środowisku jazzowym. Miles Davis zaprosił go do współpracy przy płytach In A Silent Way, „Jack Johnson" oraz przełomowego dla jazzu fusion Bitches Brew.

Ważnym momentem w karierze Johna McLaughlina stało się utworzenie w 1971 roku Mahavishnu Orchestra, w skład której weszli muzycy: Rick Laird, Jerry Goodman, Billy Cobham, Jan Hammer. Liderem zespołu był McLaughlin, który dostarczał Mahavishnu Orchestra nie tylko ciekawych i eksperymentalnych pomysłów, lecz także budował swą gitarą brzmienie zawieszone gdzieś między modern jazzem a elektrycznym rockiem, pod wpływem hinduskiej ragi oraz impulsywnej melodyki. McLaughlin grał, jak na owe czasy, nowatorsko i rewelacyjnie, tworząc muzykę pulsującą szalonym rytmem i melodią niepozbawioną wpływu Jimi Hendrixa i Ravi Shankara. Nowy zespół McLaughlina  okrzyknięto sensacją jazz-rocka i sztandarową grupą fusion, dzięki znakomitemu łączeniu elementów muzyki Wschodu i Zachodu, melodyjnej, rytmicznej hinduskiej ragi z impulsywną jazzową improwizacją. Debiutancki album The Inner Mounting Flame był początkiem sukcesów zespołu, a kolejna płyta, Birds Of Fire ląduje na listach bestsellerów. Mimo wielkiego sukcesu, a może właśnie dlatego, nie udało się długo utrzymać MO w pierwotnym składzie, a sam McLaughlin ulegając fascynacjom filozofii i kultury Wschodu, utworzył kwartet Shakti, by w 1978 roku odnaleźć się w akustycznym gitarowym trio z udziałem legendarnych muzyków: Paco De Lucia i Larry Coryella, którego wkrótce zastąpił Al. Di Meola. Nagrany na żywo album Friday Night In San Francisco okazał się wielkim sukcesem. W tym czasie McLaughlin współpracował także z Carlosem Santaną, Coreą, Williamsem, Clarkiem i Bruce'em, z Milesem Davisem (You're Under Arrest), a w 1984 roku odtworzył Mahavishnu Orchestra, z Cobhamem, z saksofonistą Billem Evansem (wystąpił na Festiwalu Jazz Jantar w 2000 roku). W 1986 doszedł do zespołu klawiszowiec Jim Beard, zaś dwa lata później McLaughlin wyruszył na trasę ze znakomitym perkusistą Trilokiem Gurtu. (koncert tria z 1989 w Royal Festival Hall wydano na płycie). Lata 90. to między innymi trasa i płyta trio De Lucia-Meola-McLaughlin, autorskie albumy z gigantami jazzu i rocka z Carlosem Santaną, Chickiem Coreą, Tonym Williamsem, Stanleyem Clarkiem i Jackiem Bruce'em, udział w kolejnych nagraniach Milesa Davisa. Obecnie koncertuje z 4-th Dimension Band.

Opracowano na podstawie Encyklopedii Muzyki Popularnej. Jazz Dionizego Piątkowskiego