AWATAIR

Piatek
[15.03.2019]

AWATAIR


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 15.03.2019 | G. 20:00
  • Avant Days

  • Skład

    AWATAIR/ Awatair Plays Coltrane

    Mark Tokar – kontrabas / Michał Gos – perkusja / Tomasz Gadecki - saksofon tenorowy, barytonowy


Tomasz Gadecki: „Będziemy grać muzykę inspirowaną Coltranem, aczkolwiek będą tutaj w większym stopniu niż w naszym duecie „tematy”. Zagrane dosyć jasno, w sposób oczywisty. Będą też te z późniejszych lat Coltrane'a, które nie są aż tak bardzo znane. Wydaje mi się, że nie był wtedy dobrze zrozumiany. Mówił o miłości i nagrywał utwory typu „Ojciec, syn i duch święty” [„The Father and the Son and the Holy Ghost” – przyp. red.], i właśnie taki temat zamierzam zagrać, ale zagramy też jeden utwór Komedy, bo tak się składa, że mamy akurat sprzyjający ku temu rok. Ustaliliśmy już nawet, co to będzie – „Prawo i pięść” [śmiech]. Będzie to trochę zmienione, bo chcemy wykonać ten utwór jako kanon, czyli każdy z nas będzie grał to samo, ale w przesunięciu czasowym”. (Cały wywiad z Tomaszem Gadeckim znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar).

 

Awatair tworzą: saksofonista Tomasz Gadecki, perkusista Michał Gos i ukraiński kontrabasista Mark Tokar. Tomasz Gadecki poświęcił swoją grę szeroko rozumianej muzyce improwizowanej. Jak sam mówi: „Dla mnie najważniejsza jest wolność. Chcę mieć wpływ na to, jak wygląda moje życie. Nie chcę żyć pod dyktando państwa. (…) Jestem Europejczykiem i szukam w swoich korzeniach. Improwizacja zawsze mi była bliska, ale nie mam frazy jazzowej. Mamy Mozarta, Bacha, Beethovena i to są nasze korzenie. Polscy muzycy, którzy chcą czerpać z jazzu, trochę na tym tracą, bo my mamy słowiańską duszę i to jest najcenniejsza rzecz, jaką możemy dać światu. Fajnie jest jak ludzie grają „z siebie”, a nie tak, jak trzeba to zagrać, żeby było „zajebiście”. Ja nie wiem jak to jest „zajebiście”, więc gram tak jak czuję.” (trójmiasto.pl, 29.05.2016)

Michał Gos, perkusista wywodzący się z trójmiejskiej sceny niezależnej współpracował z takimi grupami jak Oczi Cziorne, Mazzoll & Arhythmic Perfection, Sonus Akrobata oraz z muzykami: Mikołaj Trzaska, Irek Wojtczak, Pat Mastelotto, Noel Akchote, Piotr Pawlak, Zdzisław Piernik, Clayton Thomas, John Edwards, Herb Robertson. Współtworzył duet taneczno-muzyczny Acoustic Body z Anną Haracz. Improwizacja, która jest bardzo ważnym elementem jego twórczości sprawia iż bardzo często pracuje z performerami, malarzami czy poetami. Udziela się w wielu projektach muzycznych o szerokim spektrum stylistycznym, m.in. w IZES, Band A, Lonker See, Vulgar.

Mark Tokar – pochodzący z Ukrainy kontrabasista jest dziś jednym z najbardziej uznanych i rozpoznawalnych muzyków jazzowych zza wschodniej granicy. Grał ze światową czołówką jazzu i muzyki improwizowanej m.in. z Kenem Vandermarkiem, Fredem Frithem, Davem Rempisem czy Markiem Sandersem.

Premiera

ALGORHYTHM / Termomix


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 15.03.2019 | G. 21:30
  • Młoda Polska

  • Skład

    Emil Miszk - trąbka

    Piotr Chęcki - saksofony, fx

    Szymon Burnos - fortepian, moog, fx 

    Sławek Koryzno – perkusja


Szymon Burnos: „Na nowej płycie znajdzie się jazz, elektronika, elementy math-rockowości, sample – ciężko to jednoznacznie uprościć przez pryzmat jednej stylistyki, chociaż to nieuniknione. Czujemy się z tym trochę jak outsiderzy. Nie do końca związani z mainstreamowym światkiem, nie zabiegamy o „jazzowego odbiorcę”. Czasem nawet czujemy opór z jego czy jej strony. Bo nie gramy standardowego jazzu. Dlatego dobrze czujemy się na Jazz Jantar, który jest bardzo otwartym festiwalem. (Cały wywiad z zespołem Algorhythm znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar).

 

Algorhythm od początku istnienia łączy w swojej twórczości różne idee, nurty muzyczne i osobowości. Jedynym stałym wyznacznikiem jego twórczości jest swobodna ekspresja artystyczna. Z jednej strony bazujące na mainstreamowym jazzie budowanie nowej formy. Z drugiej strony otwarte podejście do improwizacji. Zespół Algorhythm powstał w 2013 roku.  W zespole grają laureaci takich konkursów jak Jazz Juniors, European Jazz Contest, Krokus Jazz Festiwal, Blue Note Poznań Competition, Ogólnopolski Przegląd Gdyńskiego Sax Clubu, RCK Pro Jazz Festiwal Kołobrzeg, Big Band Festiwal w Nowym Tomyślu, którzy współpracowali z takimi muzykami jak Leszek Możdżer, Leszek Kułakowski, Sławek Jaskułke, Jerzy Malek, Wojtek Mazolewski i Tymon Tymański. Zespół był nominowany do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2018 w kategorii Jazzowa Płyta Roku.

Tkankę formotwórczą materiału muzycznego, który znajduje się na płycie „Termomix” stanowi mnogość dysonansów i zdynamizowanie utworów. Utwory składają się z kilku-kilkunastu  motywów, okraszonych rytmicznymi zabiegami w postaci polimetrii i polirytmii. Krążek ten kontynuuje działania zespołu w zakresie budowania wspólnego brzmienia i tworzenia własnego języka muzycznego. Jednakże w większym stopniu kolektyw wykorzystuje wpływy muzyki elektronicznej i chętnie rozszerza instrumentarium o nowe elementy takie jak: syntezator basowy Moog, pianino elektryczne Wurlitzer, Fender Rhodes, KORG Volca. Rozwiązania te otwierają przed zespołem nowe możliwości w kontekście stylu i kolorystyki brzmienia.

Zespół był nominowany do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2018 w kategorii Jazzowa Płyta Roku.

 

Premiera
Sygnowane: Młoda Polska