ALFONS SLIK / Nie przejmuj się

Piątek
[25.10.2019]

Bilety: 60 zł na 25.10.2019  obejmują koncerty

ALFONS SLIK / AMIR ELSAFFAR THE TWO RIVERS ENSEMBLE

Na koncercie obowiązuje zakaz fotografowania i rejestrowania profesjonalnym sprzętem.

Informacja o karnetach

Bilety na koncerty

60 zł
Kup bilet

ALFONS SLIK / Nie przejmuj się


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 25.10.2019 | G. 20:00
  • Młoda Polska

  • Skład

    Grzegorz Tarwid – piano

    Szymon Gąsiorek – drums


Pianista Grzegorz Tarwid i perkusista Szymon Gąsiorek są dobrze znani publiczności jazzowych festiwali. Spotkali się w Kopenhadze na studiach w Rhythmic Music Conservatory, która to uczelnia ma znaczący wpływ na to, co dzieje się na młodej polskiej scenie jazzowej. Tworzą duet ALFONS SLIK, w którym – jak sami mówią – „nie powstrzymują się przed swobodną ekspresją łączącą ich instrumentalny warsztat z nieposkromionymi recytacjami i eksperymentami brzmieniowymi, a nasza muzyka oscyluje pomiędzy free jazzem, współczesną muzyką klasyczną, rock’n’rollem, disco i… polskimi zwyczajami weselnymi.”
Jesienią ukaże się ich pierwszy album „Nie przejmuj się”.

Premiera

AMIR ELSAFFAR THE TWO RIVERS ENSEMBLE


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 25.10.2019 | G. 21:30
  • All That Jazz

  • Skład

    Amir ElSaffar – santur, trumpet

    Carlo DeRosa – double bass

    Ole Mathisen – tenor saxophone, soprano saxophone

     Nasheet Waits – drums

    Tareq Abboushi – buzuq 

    Zafer Tawi – oud, percussion


„Two Rivers Ensemble Amira ElSaffara - była to z pewnością pierwsza bliskowschodnia kapela w Newport, która otrzymała owację na stojąco już przy pierwszym utworze” relacjonował Downbeat Magazine o występie Two Rivers Ensemble na Newport Jazz Festival.

„Grupa zmierza w stronę świeżej fuzji jazzu i makamu z mistrzowską techniczną mocą i obrazową wyobraźnią liryczną.”

Peter Margasak / The Chicago Reader

Two Rivers Ensemble to sekstet jazzowych muzyków o bliskowschodnim pochodzeniu, którzy poczynili znaczne kroki w wykorzystywaniu wzorca melodycznego makamu, transformując go w brzmienie jazzowe. Ta muzyka, głęboko zakorzeniona w formach muzycznych Iraku i bliskich mu regionów, mówi językiem swingu, improwizacji i interakcji grupowej, a wynikający z tego dźwięk różni się od pozostałych współczesnych międzykulturowych fuzji muzycznych. Po ośmiu latach intensywnego koncertowania i wyjazdów w trasy, a także wydaniu trzech bardzo dobrze przyjętych albumów – „Crisis” (2015), Inana (2011) i „Two Rivers” (2007) – Two Rivers Ensemble wypracowało instynktowną łatwość postępowania z niezwykle złożoną muzyka ElSaffara, co umożliwiło zespołowi granie z kreatywnością, która wykracza poza czysto techniczne wyzwanie w stylu zakorzenionym w tradycji. Powstaje zupełnie nowa estetyka.

Two Rivers Ensemble tworzą: Nasheet Waits, jeden z najbardziej dynamicznych perkusistów jazzowych, znany jako filar Bandwagon Jasona Morana; basista Carlo DeRosa, którego album „Brain Dance” spotkał się ze sporym uznaniem; grający na buzuki Tareq Abboushi, którego album „Mumtastic” to autorskie połączenie jazzu i form arabskich; multiinstrumentalista i wirtuoz Zafer Tawil, który jest jednym z najbardziej pożądanych arabskich muzyków w Nowym Jorku; saksofonista tenorowy Ole Mathisen, mistrz brzmienia mikrotonowego, który daje zespołowi świetnie opanowany i technicznie olśniewający dźwięk. Są idealnym opakowaniem dla lidera grupy, ElSaffara. A sam Amir ElSaffar jest już znany gdańskiej publiczności, bowiem w 2016 do współpracy zaprosił go Dominik Bukowski, a jej rezultatem był album „Sufia. Dominik Bukowski Quartet Feat. Amir ElSaffar. Live in Klub Zak”, który pojawił się na wysokich pozycjach w licznych branżowych podsumowaniach 2016 roku.

Trębacza Amira ElSaffara w 2014 roku amerykański magazyn Downbeat postawił w jednym szeregu z Geraldem Claytonem, Robertem Glasperem, Esperanzą Spalding i Ambrose Akinmusire, uznając go za jednego z najbardziej „cool“ artystów w nowej generacji jazzowej. Opiniotwórczy The Wire określił ElSaffara jako "muzyka niespotykanie kompetentnego, by łączyć jazz z muzyką arabską bez wyrządzania szkody któremukolwiek z nich".

ElSaffar to pierwszorzędny trębacz o klasycznym wykształceniu zaznajomiony nie tylko z językiem współczesnego jazzu, ale sięgający po techniki pozwalające na odgrywanie mikrotonów i ozdobników właściwych muzyce arabskiej, a rzadko kiedy wykonywanych na trąbce. Jako wokalista i santurzysta kultywuje wymierającą wielowiekową irakijską tradycję muzyki Maqam. Jako kompozytor ElSaffar znany jest z wykorzystywania mikrotonów zaczerpniętych z Maqamu, dzięki którym udaje mu się osiągnąć innowacyjne podejście do harmonii i melodii.

„Melizmatyczne linie trąbki ElSaffara wprowadzają zatrważająco liryczne piękno; jego frazy gną się i kręcą w sposób, jakiego zachodnie uszy jeszcze nie przywykły słuchać… ElSaffar jest jedną z najbardziej obiecujących figur we współczesnym jazzie”

Howard Reich / The Chicago Tribune