LOUNGE RYSZARDS / BLAZE IT /

Niedziela
[17.03.2019]

LOUNGE RYSZARDS / BLAZE IT /


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 17.03.2019 | G. 19:00
  • Młoda Polska

  • Skład

    LOUNGE RYSZARDS / BLAZE IT

    Michał Małota - saksofon tenorowy

    Anatol Malinowski - gitara

    Jakub Tyro-Niezgoda - bas

    Michał Kasperek - perkusja


„Momentami to sam ogień, dzika kolektywna improwizacja ubarwiana nieartykułowanymi okrzykami, wsparta ironicznym wstępem i czarnym humorem, zupełnie ignorująca pytania o to, czym jest jazz. Może i słusznie, głupich odpowiedzi się namnożyło, a i tak żadna z nich nie pozwala skutecznie sprzedać płyty jazzowej. Można więc spokojnie podłożyć pod gatunek bombę sprzężeń na modłę noise’ową albo metalową. Nie ma żadnej wątpliwości, że tych swobodnych i przekornych muzyków z tendencją do sarkazmu krytyka ich dzieła może tylko rozbawić, więc zostawię to ledwie z cieniem komentarza – przesłuchałem z zainteresowaniem dwukrotnie, moje życie nie nabrało z tego powodu nowego sensu, ale niejednokrotnie dobrze się bawiłem.”

Bartek Chaciński

Lounge Ryszards z jednej strony kontynuują kierunek obrany na kultowym wśród melomanów nagraniu koncertowym „Live At Czułość” (Wounded Knife, kaseta), z drugiej tytuły takie jak „Na żywo w Pardon To Tu” sugerują, że są już w innym miejscu… Duch muzyki improwizowanej został zaklęty w wyborze utworów tworzących zwarty koncept album, co świadczy o dojrzałości artystycznej kolektywu. Dźwięki dotykają iście astralnych sfer, groove sączy się gęsto, a jednocześnie instrumentaliści nie unikają wysublimowanych progresji akordów. Biegłość posługiwania się jazzowym idiomem pozwala im na odważniejsze eksperymenty, jednak z poszanowaniem dla klasycznych form i kanonów (“Zielony jak cegła”). Warto wspomnieć, że zespół tworzy śmietanka lokalnej awangardy związana z takimi formacjami Chryste Panie, Złota Jesień, Vegetable Kingdom czy Cukier.

Premiera
Sygnowane: Młoda Polska

DOMINIK BUKOWSKI QUARTET / Transatlantyk


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 14.03.2019 | G. 20:30
  • Młoda Polska

  • Skład

    Dominik Bukowski – wibrafon, kalimba

    Emil Miszk – trąbka

    Adam Żuchowski – kontrabas

    Patryk Dobosz- perkusja


Dominik Bukowski: „Transatlantyk” to projekt oparty głównie na moich kompozycjach, jeden utwór jest autorstwa Andrzeja Panufnika, a jeszcze inny to zbiorowa improwizacja. Przy czym „moja kompozycja” oznacza tyle, że przynoszę utwór na próbę, a później zaczynamy jego „obróbkę”. Mam wielkie szczęście, bo gram w zespole z bardzo kreatywnymi muzykami i ostatecznie pomysły kształtowały się właśnie na próbach. Jest to więc płyta z moimi kompozycjami, jednakże z wielkim udziałem muzyków, którzy na niej grają. (…)

Projekt „Transatlantyk” jest zainspirowany problemem emigracji. Po płycie „Sufia” miałem poczucie, że nie do końca wypowiedziałem się w sferze muzyki ludowej, sądziłem, że kolejny album pójdzie również w tym kierunku. Zmieniło się to po wizycie w Muzeum Emigracji w Gdyni, które zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Zastałem tam duży bagaż emocji. Historie ludzi, którzy musieli albo chcieli wyjeżdżać, strach, nadzieja, radość ze zmiany otoczenia – znalazłem w tym wielką inspirację dla nowego projektu. Na naszą muzykę wpływają głównie emocje, a poznając te wszystkie historie, melodie same układały mi się w głowie. Prawdę mówiąc, pierwszy raz w życiu zdarzyło mi się, że coś totalnie nie muzycznego zainspirowało mnie do rozpoczęcia nowego projektu. Dla mnie to było świeże doświadczenie.” (Cały wywiad z Dominikiem Bukowskim znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar.)

Jak pisze Tomasz Rozwadowski: „Wibrafonista lekko po czterdziestce i trębacz dobiegający trzydziestki. Obaj związali się z Trójmiastem i są ważnymi postaciami pomorskiego środowiska jazzowego. Grywają ze sobą, co nie dziwi, myślą o muzyce podobnie. (…) Emil związał się z kwartetem Dominika Bukowskiego bodaj w 2016 r. zastępując Amira ElSaffara w znakomitym programie „Sufia". Nowatorski pomysł Dominika znalezienia wspólnego języka muzycznego dla polskiego folkloru, tradycyjnej muzyki arabskiej i jazzu znalazł w Emilu partnera rozumiejącego tę koncepcję w lot i wnoszącego do niej swoją indywidualność.” (Tekst Tomasza Rozwadowskiego o Dominiku Bukowskim i Emilu Miszku znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar.) 

 

W 2018 roku krytycy jazzowi uznali Dominika Bukowskiego za najlepszego wibrafonistę w Jazz Top Jazz Forum. Koncertuje od końca lat 90-tych. Jego płyta „Projektor” jak i przedostatnia „Sufia” z amerykańskim trębaczem Amirem ElSaffarem znalazła się w pierwszej dziesiątce najlepszych płyt roku według miesięcznika Jazz Forum oraz innych zestawieniach najlepszych płyt jazzowych. Jako sideman został wyróżniony Złotą Płytą za album „Melisa” Przemka Dyakowskiego, a w 2013 roku album „Kropla Słowa” Krystyny Stańko, do którego Bukowski skomponował większość materiału muzycznego, został Płytą Roku według Jazz Forum. Grał i nagrywał z takimi muzykami jak Amir ElSaffar, Tim Hagans, Soweto Kinch, Nigel Kennedy, Cikada Quartet, Janusz Muniak, Leszek Możdżer, Piotr Wojtasik, Maciej Sikała, Zbigniew Namysłowski czy Jan „Ptaszyn” Wróblewski.

Emil Miszk, trębacz i kompozytor, współtworzy m.in. grupę Algorhythm, Kamil Piotrowicz Sextet, Critical Level, kwartet trąbek barokowych Tubicinatores Gedanenses oraz prowadzi własny zespół Emil Miszk The Sonic Syndicate. Jest nominowany do Fryderyków 2019 w kategorii Jazzowy Debiut Roku.    

Adam Żuchowski, kontrabasista, kompozytor i aranżer, jest członkiem m.in. kwartetu Irka Wojtczaka, kwintetu Darka Herbasza, zespołu Joanna Knitter & Blues Folk Connection, Collective Improvisation Group czy Trio Mania (laureat Fryderyka 2010 za jazzowy, fonograficzny debiut). Współpracuje z Mikołajem Trzaską (z którym nagrał muzykę do filmów „Róża”, „Drogówka” oraz „Pod mocnym aniołem”). Komponuje muzykę dla teatru.

Patryk Dobosz, laureat nagrody indywidualnej Leszka Możdżera na konkursie Jazz Juniors w 2009 roku, współpracował m.in. z takimi artystami jak: Randy Brecker, John Abercrombie, Ed Cherry, Adam Pierończyk, Grzegorz Nagórski, Janusz Muniak, Maciej Obara, Piotr Wyleżoł.

Premiera
Sygnowane: Polska Scena Jazzowa