SILBERMAN QUARTET / Asanisimasa

Czwartek
[14.03.2019]

ŁUKASZ OJDANA SOLO


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 14.03.2019 | G. 19:00
  • Polska Scena Jazzowa

  • Skład

    Łukasz Ojdana - fortepian


Metrykalnie Łukasza Ojdanę należałoby zaliczyć do młodego pokolenia rodzimych pianistów jazzowych, jednak jego doświadczenie każe widzieć w nim całkowicie dojrzałego muzyka. Absolwent katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego od pięciu lat stanowi jeden z filarów tria RGG, będącego jedną z najciekawszych polskich grup działających na polu poszukującego, kreatywnego jazzu. W jej szeregach wspólnie z Maciejem Garbowskim i Krzysztofem Gradziukiem grał u boku artystów takich jak Tomasz Stańko, Anna Gadt, Evan Parker czy Trevor Watts, a ostatni album tria – nagrany z Verneri Pohjolą i Samuelem Blaserem „City of Gardens” znalazł się u szczytu zestawienia najlepszych płyt 2018 portalu polish-jazz.blogspot.com.

Sam siebie Łukasz Ojdana nazywa perfekcjonistą i romantykiem, co w dużym stopniu oddaje sposób jego wysublimowanej technicznie, a jednocześnie bardzo intuicyjnej pianistyki. W pierwszym w karierze przedsięwzięciu solowym – „Kurpian Songs & Meditations” – muzyk bierze na warsztat słowiańskie pieśni ludowe i melodie sakralne, zapisane w oryginalnej ruskiej notacji muzycznej zwanej kriukami, poddając je autorskim aranżacjom oraz rozwijając na ich podstawie współczesne fortepianowe improwizacje.

Prapremiera

SILBERMAN QUARTET / Asanisimasa


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 14.03.2019 | G. 20:30
  • Młoda Polska

  • Skład

    Dorota Zaziąbło - fortepian, electronics

    Mateusz Gawęda - fortepian

    Jakub Mielcarek - kontrabas

    Łukasz Stworzewicz - perkusja


Muzycy Silberman Quartet mówią: „Ten tytuł zaczerpnięty z "8 i pół" Federico Felliniego to zaklęcie, które odczarowuje przeszłość i przenosi w świat dzieciństwa. Naszym marzeniem jest żeby ta muzyka jak zaklęcie, budziła ukryte wspomnienia i obrazy, które każdy z nas nosi w sobie głęboko w pamięci i w sercu, a które tak trudno wydobyć w zgiełku dnia i codzienności. Grając nie kłamiemy, w tej muzyce jest wszystko najlepsze co mamy do dania i może stanie się ona tą Asanisimasą...naszym dla Was zaklęciem?”

Nazwa Silberman od ponad dekady przynależy do kolejnych projektów perkusisty i kompozytora Łukasza Stworzewicza, jednak szeroki horyzont inspiracji muzyka sprawia, że trudno się spodziewać, co znajdzie się na kolejnych sygnowanych tą nazwą albumach. Twórca jest swego rodzaju wolnym duchem: przyznaje się do fascynacji ruchem yassowym oraz artystami takimi jak King Crimson czy Frank Zappa, a w wywiadzie dla magazynu JazzPress deklaruje: „Nie czuję się super bębniarzem, mnie fascynuje muzyka, nie instrumentarium”. Nie przeszkodziło mu to jednak w nakłonieniu do współpracy np. Jana Peszka, który na albumie „Silberman & Three of a Perfect Pair” (2016) recytował poezję Krystyny Miłobędzkiej, a także muzyków z wysokiej półki: Adama Bałdycha, Piotra Barona czy Macieja Obarę, którzy pojawiali się w składzie wybranych inkarnacji Silbermana. Inspirację czerpiąc także z dziedzin sztuki takich jak rzeźba (prace Magdaleny Abakanowicz) czy grafika (okładkę „Pieśni Gęsi Kanadyjskich” zdobiWyznanie” Anny Sadowskiej) Stworzewicz tworzy muzykę wymykającą się dającym się jednoznacznie określić schematom, w której  granica między uporządkowaniem a spontanicznością jest trudna do jasnego określenia. W składzie Silberman New Quartet, który premierowo zagra materiał z albumu „Asanisimasa” znajdują się najwierniejsi współpracownicy muzyka: pianista Mateusz Gawęda (PeGaPoFo, Cracow Jazz Collective, Mateusz Gawęda Trio), kontrabasista Jakub Mielcarek (m.in. Power of the Horns) i pianistka Dorota Zaziąbło (Beata Przybytek Quintet)      

 

Premiera
Sygnowane: Młoda Polska