RAFAŁ GORZYCKI / Ensemble Tuning

Środa
[13.03.2019]

Bilety: 55 zł na 13.03.2019  obejmują koncerty

WOJCIECH JACHNA & ZBIGNIEW CHOJNACKI / RAFAŁ GORZYCKI

Na koncercie obowiązuje zakaz fotografowania i rejestrowania profesjonalnym sprzętem.

Informacja o karnetach

Bilety na koncerty

55 zł
Kup bilet

WOJCIECH JACHNA & ZBIGNIEW CHOJNACKI


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 13.03.2019 | G. 19:00
  • Avant Jazz

  • Skład
    Wojciech Jachna – trąbka, electronics

    Zbigniew Chojnacki – akordeon, live electronics


„Jachna (…) gra może ciut bardziej poetycko, a Chojnacki – pomysłowo, bo imituje a to skrzypka, a to perkusistę. Ta dość wyciszona, kontemplacyjna płyta byłaby nawet lepsza, gdyby nie lekki nadmiar elektronicznych dźwięków, do których obaj muzycy mają słabość. Z biegiem minut jednak przewagę nad elektroniką czy eksperymentem uzyskuje nastrojowość, a syntezą jest „Perseus’ Arm”, gdzie Chojnacki wybija rytmy godne Aphex Twina – to po prostu rewelacja. Muzyka na cichą godzinę.”

Jacek Świąder / ktosruszalmojeplyty.com

Wojciech Jachna i Zbigniew Chojnacki spotkali się w listopadzie 2016 r. aby pograć i poimprowizować. Efektem jest album „JaCho”, który zdaniem Jakuba Krukowskiego z JazzPress zaskoczy „nawet najbardziej otwartych słuchaczy. Panowie skonstruowali niezwykły dźwiękowy kolaż, w którym poszczególne elementy wydają się być całkowicie od siebie odległe, a jednak idealnie do siebie pasują.”

Obaj muzycy znani są z zamiłowania do  eksperymentowania. Wojciech Jachna (rocznik 1976) współtworzył Contemporary Noise Sextet, Sing Sing Penelope, Mordy, a obecnie gra m.in. w Innercity Ensemble, Jachna/Tarwid/Karch czyli w zespołach, które (wszystkie) nie raz występowały przed gdańską publicznością w Żaku. Sam muzyk mówi, że „Jazz dziś jest strasznie pojemnym pojęciem, czasem aż nadto, rozszerzanym do granic wytrzymałości. Ja osobiście nie mam problemu z tym, że gram muzykę, która jazzem po prostu nie jest. (…) Mi najbliżej jest do improwizacji jazzowej. (…) Na swój użytek nazywam tę muzykę improwizowaną, ale w sposób często nie jazzowy: czasem odwołujemy się do afro-jazzu, free jazzu, okolic jazzu, czyli prób łączenia tego gatunku z elektroniką i transem. Generalnie chciałbym, aby ta muzyka była raczej odebrana jako coś ciekawego, niekoniecznie związanego z konkretnym gatunkiem, raczej czerpiąca z różnych nurtów.” (katalog Festiwalu Jazz Jantar 2017 / marzec)

Akordeonistę Zbigniewa Chojnackiego (rocznik 1992) poznaliśmy na Festiwalu Jazz Jantar 2015. Anna Gadt zaprosiła go do swojego trio Silva Rerum i był to jeden z tych zapamiętanych koncertów. Sam mówi: „muzykę oraz dźwięki postrzegam swobodnie i umownie, najistotniejszy jest dialog i spotkanie z drugim człowiekiem. Każda forma wydawania dźwięku, jest ułatwieniem nawiązania kontaktu z ludźmi.” Inspiracje czerpie z elementów najczęściej niezwiązanych bezpośrednio z muzyką, jak sam mówi: „stara pralka, źdźbło trawy, warkot silnika autobusu, a nawet zwykle krzesło na środku sceny mogą być inspirujące.'' Współpracował m.in. z Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Adamem Pierończykiem, Anną Gadt czy Warsaw Improvisers Orchestra. Współtworzy grupę Backspace, która określa swoją grę jako improwizowana muzykę współczesną.

RAFAŁ GORZYCKI / Ensemble Tuning


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 13.03.2019 | G. 20:30
  • Polska Scena Jazzowa

  • Skład

    Tomasz Pawlicki -  flet, electronics

    Kuba Ziołek  - gitara, electronics

    Rafał Gorzycki – perkusja, fortepian, electronics


„Impresyjna muzyka kolejnego tria prowadzonego przez Rafała Gorzyckiego jest esencją bydgoskiej szkoły z jej kameralistycznymi inklinacjami. To podejście, które nigdy nie było modne i zapewne nigdy się nie zestarzeje – jak produkcje zespołu Maestro Trytony, w którym po raz pierwszy słyszałem Pawlickiego i Gorzyckiego. Brzmienie tego pierwszego siłą rzeczy trochę tu dominuje nad pozostałymi, chociaż trzeba przyznać, że zarówno Gorzycki, przesiadający się pomiędzy zestawem perkusyjnym a fortepianem, grający bardzo oszczędnie, jak i Ziołek pracujący głównie w drugim planie nad elektronicznym tworzywem, które poklei całość i nasączy ją atmosferą, stwarzają mu odpowiednie warunki przez większą część tej płyty. Znakomicie brzmiącej, nienatarczywej i melancholijnie pogodnej, z fragmentami, w których kolektyw imponuje grą zespołową (Alfabet Morse’a, Jakby wstrząśnienie). Warto.”

Bartek Chaciński / polifonia.blog.polityka.pl

 

Ensemble Tuning tworzą muzycy: Tomasz Pawlicki – flecista i kompozytor, koncertmistrz Opery Nova w Bydgoszczy, Jakub Ziołek – laureat Paszportu Polityki 2016, lider wielu ważnych projektów i zespołów z pogranicza muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i improwizowanej – multiinstrumentalista oraz lider, perkusista Rafał Gorzycki, który nagrał do tej pory 22 autorskie albumy i jest laureatem wielu nagród. Współtworzył Sing Sing Penelope, Ecstasy Project, Dziki Jazz czy Akineton. Skomponował muzykę do 3 filmów fabularnych i 2 spektakli teatralnych.

O „Ensemble Tuning” Gorzycki mówi: „W kontekście tryptyku triowego wiedziałem, że chcę nagrać trzy płyty z rożnymi obsadami, z rożnymi brzmieniami, z eksplorowaniem różnych elementów dzieła muzycznego i wiedziałem, że połączenie fletu, perkusji i elektroniki dla mnie jest czymś intrygującym i przynajmniej jeżeli chodzi o rynek europejski rzeczą może nie tyle nowatorską, co dosyć pomysłową. Z Tomkiem Pawlickim nagrywałem już ponad dwadzieścia lat temu z Maestro Trytonami, a Kubę Ziołka poznałem kilka lat temu i byłem na kilku jego koncertach, gdzie grał właśnie elektronikę i to nie tę laptopową, tylko analogową. Robił to w sposób bardzo ciekawy, wyrafinowany i niebanalny. Chciałem zarazem wyjść z idiomu jazzowego, czyli odejść od sekcji – obojętnie, czy byłby to bas elektryczny, czy kontrabas i ja na bębnach – plus instrumentu harmonicznego – obojętnie, czy rhodes, fortepian czy gitara – a do tego jakiegoś solisty – gitara albo instrument dęty. Chciałem od tego odejść, żeby stworzyć hybrydę, przechylić szalę bardziej w kierunku muzyki kameralnej i od razu widziałem w tym składzie właśnie tych artystów. Znałem ich i ten wybór był dla mnie oczywisty.” (cały wywiad z Rafałem Gorzyckim znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar).