Program

Środa
[13.03.2019]

Bilety: 55 zł na 13.03.2019  obejmują koncerty

WOJCIECH JACHNA & ZBIGNIEW CHOJNACKI / RAFAŁ GORZYCKI

Na koncercie obowiązuje zakaz fotografowania i rejestrowania profesjonalnym sprzętem.

Informacja o karnetach

Bilety na koncerty

55 zł
Kup bilet

WOJCIECH JACHNA & ZBIGNIEW CHOJNACKI


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 13.03.2019 | G. 19:00
  • Avant Jazz

  • Skład
    Wojciech Jachna – trąbka, electronics

    Zbigniew Chojnacki – akordeon, live electronics


„Jachna (…) gra może ciut bardziej poetycko, a Chojnacki – pomysłowo, bo imituje a to skrzypka, a to perkusistę. Ta dość wyciszona, kontemplacyjna płyta byłaby nawet lepsza, gdyby nie lekki nadmiar elektronicznych dźwięków, do których obaj muzycy mają słabość. Z biegiem minut jednak przewagę nad elektroniką czy eksperymentem uzyskuje nastrojowość, a syntezą jest „Perseus’ Arm”, gdzie Chojnacki wybija rytmy godne Aphex Twina – to po prostu rewelacja. Muzyka na cichą godzinę.”

Jacek Świąder / ktosruszalmojeplyty.com

Wojciech Jachna i Zbigniew Chojnacki spotkali się w listopadzie 2016 r. aby pograć i poimprowizować. Efektem jest album „JaCho”, który zdaniem Jakuba Krukowskiego z JazzPress zaskoczy „nawet najbardziej otwartych słuchaczy. Panowie skonstruowali niezwykły dźwiękowy kolaż, w którym poszczególne elementy wydają się być całkowicie od siebie odległe, a jednak idealnie do siebie pasują.”

Obaj muzycy znani są z zamiłowania do  eksperymentowania. Wojciech Jachna (rocznik 1976) współtworzył Contemporary Noise Sextet, Sing Sing Penelope, Mordy, a obecnie gra m.in. w Innercity Ensemble, Jachna/Tarwid/Karch czyli w zespołach, które (wszystkie) nie raz występowały przed gdańską publicznością w Żaku. Sam muzyk mówi, że „Jazz dziś jest strasznie pojemnym pojęciem, czasem aż nadto, rozszerzanym do granic wytrzymałości. Ja osobiście nie mam problemu z tym, że gram muzykę, która jazzem po prostu nie jest. (…) Mi najbliżej jest do improwizacji jazzowej. (…) Na swój użytek nazywam tę muzykę improwizowaną, ale w sposób często nie jazzowy: czasem odwołujemy się do afro-jazzu, free jazzu, okolic jazzu, czyli prób łączenia tego gatunku z elektroniką i transem. Generalnie chciałbym, aby ta muzyka była raczej odebrana jako coś ciekawego, niekoniecznie związanego z konkretnym gatunkiem, raczej czerpiąca z różnych nurtów.” (katalog Festiwalu Jazz Jantar 2017 / marzec)

Akordeonistę Zbigniewa Chojnackiego (rocznik 1992) poznaliśmy na Festiwalu Jazz Jantar 2015. Anna Gadt zaprosiła go do swojego trio Silva Rerum i był to jeden z tych zapamiętanych koncertów. Sam mówi: „muzykę oraz dźwięki postrzegam swobodnie i umownie, najistotniejszy jest dialog i spotkanie z drugim człowiekiem. Każda forma wydawania dźwięku, jest ułatwieniem nawiązania kontaktu z ludźmi.” Inspiracje czerpie z elementów najczęściej niezwiązanych bezpośrednio z muzyką, jak sam mówi: „stara pralka, źdźbło trawy, warkot silnika autobusu, a nawet zwykle krzesło na środku sceny mogą być inspirujące.'' Współpracował m.in. z Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Adamem Pierończykiem, Anną Gadt czy Warsaw Improvisers Orchestra. Współtworzy grupę Backspace, która określa swoją grę jako improwizowana muzykę współczesną.

RAFAŁ GORZYCKI / Ensemble Tuning


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 13.03.2019 | G. 20:30
  • Polska Scena Jazzowa

  • Skład

    Tomasz Pawlicki -  flet, electronics

    Kuba Ziołek  - gitara, electronics

    Rafał Gorzycki – perkusja, fortepian, electronics


„Impresyjna muzyka kolejnego tria prowadzonego przez Rafała Gorzyckiego jest esencją bydgoskiej szkoły z jej kameralistycznymi inklinacjami. To podejście, które nigdy nie było modne i zapewne nigdy się nie zestarzeje – jak produkcje zespołu Maestro Trytony, w którym po raz pierwszy słyszałem Pawlickiego i Gorzyckiego. Brzmienie tego pierwszego siłą rzeczy trochę tu dominuje nad pozostałymi, chociaż trzeba przyznać, że zarówno Gorzycki, przesiadający się pomiędzy zestawem perkusyjnym a fortepianem, grający bardzo oszczędnie, jak i Ziołek pracujący głównie w drugim planie nad elektronicznym tworzywem, które poklei całość i nasączy ją atmosferą, stwarzają mu odpowiednie warunki przez większą część tej płyty. Znakomicie brzmiącej, nienatarczywej i melancholijnie pogodnej, z fragmentami, w których kolektyw imponuje grą zespołową (Alfabet Morse’a, Jakby wstrząśnienie). Warto.”

Bartek Chaciński / polifonia.blog.polityka.pl

 

Ensemble Tuning tworzą muzycy: Tomasz Pawlicki – flecista i kompozytor, koncertmistrz Opery Nova w Bydgoszczy, Jakub Ziołek – laureat Paszportu Polityki 2016, lider wielu ważnych projektów i zespołów z pogranicza muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i improwizowanej – multiinstrumentalista oraz lider, perkusista Rafał Gorzycki, który nagrał do tej pory 22 autorskie albumy i jest laureatem wielu nagród. Współtworzył Sing Sing Penelope, Ecstasy Project, Dziki Jazz czy Akineton. Skomponował muzykę do 3 filmów fabularnych i 2 spektakli teatralnych.

O „Ensemble Tuning” Gorzycki mówi: „W kontekście tryptyku triowego wiedziałem, że chcę nagrać trzy płyty z rożnymi obsadami, z rożnymi brzmieniami, z eksplorowaniem różnych elementów dzieła muzycznego i wiedziałem, że połączenie fletu, perkusji i elektroniki dla mnie jest czymś intrygującym i przynajmniej jeżeli chodzi o rynek europejski rzeczą może nie tyle nowatorską, co dosyć pomysłową. Z Tomkiem Pawlickim nagrywałem już ponad dwadzieścia lat temu z Maestro Trytonami, a Kubę Ziołka poznałem kilka lat temu i byłem na kilku jego koncertach, gdzie grał właśnie elektronikę i to nie tę laptopową, tylko analogową. Robił to w sposób bardzo ciekawy, wyrafinowany i niebanalny. Chciałem zarazem wyjść z idiomu jazzowego, czyli odejść od sekcji – obojętnie, czy byłby to bas elektryczny, czy kontrabas i ja na bębnach – plus instrumentu harmonicznego – obojętnie, czy rhodes, fortepian czy gitara – a do tego jakiegoś solisty – gitara albo instrument dęty. Chciałem od tego odejść, żeby stworzyć hybrydę, przechylić szalę bardziej w kierunku muzyki kameralnej i od razu widziałem w tym składzie właśnie tych artystów. Znałem ich i ten wybór był dla mnie oczywisty.” (cały wywiad z Rafałem Gorzyckim znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar).

Czwartek
[14.03.2019]

ŁUKASZ OJDANA SOLO


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 14.03.2019 | G. 19:00
  • Polska Scena Jazzowa

  • Skład

    Łukasz Ojdana - fortepian


Metrykalnie Łukasza Ojdanę należałoby zaliczyć do młodego pokolenia rodzimych pianistów jazzowych, jednak jego doświadczenie każe widzieć w nim całkowicie dojrzałego muzyka. Absolwent katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego od pięciu lat stanowi jeden z filarów tria RGG, będącego jedną z najciekawszych polskich grup działających na polu poszukującego, kreatywnego jazzu. W jej szeregach wspólnie z Maciejem Garbowskim i Krzysztofem Gradziukiem grał u boku artystów takich jak Tomasz Stańko, Anna Gadt, Evan Parker czy Trevor Watts, a ostatni album tria – nagrany z Verneri Pohjolą i Samuelem Blaserem „City of Gardens” znalazł się u szczytu zestawienia najlepszych płyt 2018 portalu polish-jazz.blogspot.com.

Sam siebie Łukasz Ojdana nazywa perfekcjonistą i romantykiem, co w dużym stopniu oddaje sposób jego wysublimowanej technicznie, a jednocześnie bardzo intuicyjnej pianistyki. W pierwszym w karierze przedsięwzięciu solowym – „Kurpian Songs & Meditations” – muzyk bierze na warsztat słowiańskie pieśni ludowe i melodie sakralne, zapisane w oryginalnej ruskiej notacji muzycznej zwanej kriukami, poddając je autorskim aranżacjom oraz rozwijając na ich podstawie współczesne fortepianowe improwizacje.

Prapremiera

SILBERMAN QUARTET / Asanisimasa


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 14.03.2019 | G. 20:30
  • Młoda Polska

  • Skład

    Dorota Zaziąbło - fortepian, electronics

    Mateusz Gawęda - fortepian

    Jakub Mielcarek - kontrabas

    Łukasz Stworzewicz - perkusja


Muzycy Silberman Quartet mówią: „Ten tytuł zaczerpnięty z "8 i pół" Federico Felliniego to zaklęcie, które odczarowuje przeszłość i przenosi w świat dzieciństwa. Naszym marzeniem jest żeby ta muzyka jak zaklęcie, budziła ukryte wspomnienia i obrazy, które każdy z nas nosi w sobie głęboko w pamięci i w sercu, a które tak trudno wydobyć w zgiełku dnia i codzienności. Grając nie kłamiemy, w tej muzyce jest wszystko najlepsze co mamy do dania i może stanie się ona tą Asanisimasą...naszym dla Was zaklęciem?”

Nazwa Silberman od ponad dekady przynależy do kolejnych projektów perkusisty i kompozytora Łukasza Stworzewicza, jednak szeroki horyzont inspiracji muzyka sprawia, że trudno się spodziewać, co znajdzie się na kolejnych sygnowanych tą nazwą albumach. Twórca jest swego rodzaju wolnym duchem: przyznaje się do fascynacji ruchem yassowym oraz artystami takimi jak King Crimson czy Frank Zappa, a w wywiadzie dla magazynu JazzPress deklaruje: „Nie czuję się super bębniarzem, mnie fascynuje muzyka, nie instrumentarium”. Nie przeszkodziło mu to jednak w nakłonieniu do współpracy np. Jana Peszka, który na albumie „Silberman & Three of a Perfect Pair” (2016) recytował poezję Krystyny Miłobędzkiej, a także muzyków z wysokiej półki: Adama Bałdycha, Piotra Barona czy Macieja Obarę, którzy pojawiali się w składzie wybranych inkarnacji Silbermana. Inspirację czerpiąc także z dziedzin sztuki takich jak rzeźba (prace Magdaleny Abakanowicz) czy grafika (okładkę „Pieśni Gęsi Kanadyjskich” zdobiWyznanie” Anny Sadowskiej) Stworzewicz tworzy muzykę wymykającą się dającym się jednoznacznie określić schematom, w której  granica między uporządkowaniem a spontanicznością jest trudna do jasnego określenia. W składzie Silberman New Quartet, który premierowo zagra materiał z albumu „Asanisimasa” znajdują się najwierniejsi współpracownicy muzyka: pianista Mateusz Gawęda (PeGaPoFo, Cracow Jazz Collective, Mateusz Gawęda Trio), kontrabasista Jakub Mielcarek (m.in. Power of the Horns) i pianistka Dorota Zaziąbło (Beata Przybytek Quintet)      

 

Premiera
Sygnowane: Młoda Polska
Piatek
[15.03.2019]

AWATAIR


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 15.03.2019 | G. 20:00
  • Avant Days

  • Skład

    AWATAIR/ Awatair Plays Coltrane

    Mark Tokar – kontrabas / Michał Gos – perkusja / Tomasz Gadecki - saksofon tenorowy, barytonowy


Tomasz Gadecki: „Będziemy grać muzykę inspirowaną Coltranem, aczkolwiek będą tutaj w większym stopniu niż w naszym duecie „tematy”. Zagrane dosyć jasno, w sposób oczywisty. Będą też te z późniejszych lat Coltrane'a, które nie są aż tak bardzo znane. Wydaje mi się, że nie był wtedy dobrze zrozumiany. Mówił o miłości i nagrywał utwory typu „Ojciec, syn i duch święty” [„The Father and the Son and the Holy Ghost” – przyp. red.], i właśnie taki temat zamierzam zagrać, ale zagramy też jeden utwór Komedy, bo tak się składa, że mamy akurat sprzyjający ku temu rok. Ustaliliśmy już nawet, co to będzie – „Prawo i pięść” [śmiech]. Będzie to trochę zmienione, bo chcemy wykonać ten utwór jako kanon, czyli każdy z nas będzie grał to samo, ale w przesunięciu czasowym”. (Cały wywiad z Tomaszem Gadeckim znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar).

 

Awatair tworzą: saksofonista Tomasz Gadecki, perkusista Michał Gos i ukraiński kontrabasista Mark Tokar. Tomasz Gadecki poświęcił swoją grę szeroko rozumianej muzyce improwizowanej. Jak sam mówi: „Dla mnie najważniejsza jest wolność. Chcę mieć wpływ na to, jak wygląda moje życie. Nie chcę żyć pod dyktando państwa. (…) Jestem Europejczykiem i szukam w swoich korzeniach. Improwizacja zawsze mi była bliska, ale nie mam frazy jazzowej. Mamy Mozarta, Bacha, Beethovena i to są nasze korzenie. Polscy muzycy, którzy chcą czerpać z jazzu, trochę na tym tracą, bo my mamy słowiańską duszę i to jest najcenniejsza rzecz, jaką możemy dać światu. Fajnie jest jak ludzie grają „z siebie”, a nie tak, jak trzeba to zagrać, żeby było „zajebiście”. Ja nie wiem jak to jest „zajebiście”, więc gram tak jak czuję.” (trójmiasto.pl, 29.05.2016)

Michał Gos, perkusista wywodzący się z trójmiejskiej sceny niezależnej współpracował z takimi grupami jak Oczi Cziorne, Mazzoll & Arhythmic Perfection, Sonus Akrobata oraz z muzykami: Mikołaj Trzaska, Irek Wojtczak, Pat Mastelotto, Noel Akchote, Piotr Pawlak, Zdzisław Piernik, Clayton Thomas, John Edwards, Herb Robertson. Współtworzył duet taneczno-muzyczny Acoustic Body z Anną Haracz. Improwizacja, która jest bardzo ważnym elementem jego twórczości sprawia iż bardzo często pracuje z performerami, malarzami czy poetami. Udziela się w wielu projektach muzycznych o szerokim spektrum stylistycznym, m.in. w IZES, Band A, Lonker See, Vulgar.

Mark Tokar – pochodzący z Ukrainy kontrabasista jest dziś jednym z najbardziej uznanych i rozpoznawalnych muzyków jazzowych zza wschodniej granicy. Grał ze światową czołówką jazzu i muzyki improwizowanej m.in. z Kenem Vandermarkiem, Fredem Frithem, Davem Rempisem czy Markiem Sandersem.

Premiera

ALGORHYTHM / Termomix


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 15.03.2019 | G. 21:30
  • Młoda Polska

  • Skład

    Emil Miszk - trąbka

    Piotr Chęcki - saksofony, fx

    Szymon Burnos - fortepian, moog, fx 

    Sławek Koryzno – perkusja


Szymon Burnos: „Na nowej płycie znajdzie się jazz, elektronika, elementy math-rockowości, sample – ciężko to jednoznacznie uprościć przez pryzmat jednej stylistyki, chociaż to nieuniknione. Czujemy się z tym trochę jak outsiderzy. Nie do końca związani z mainstreamowym światkiem, nie zabiegamy o „jazzowego odbiorcę”. Czasem nawet czujemy opór z jego czy jej strony. Bo nie gramy standardowego jazzu. Dlatego dobrze czujemy się na Jazz Jantar, który jest bardzo otwartym festiwalem. (Cały wywiad z zespołem Algorhythm znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar).

 

Algorhythm od początku istnienia łączy w swojej twórczości różne idee, nurty muzyczne i osobowości. Jedynym stałym wyznacznikiem jego twórczości jest swobodna ekspresja artystyczna. Z jednej strony bazujące na mainstreamowym jazzie budowanie nowej formy. Z drugiej strony otwarte podejście do improwizacji. Zespół Algorhythm powstał w 2013 roku.  W zespole grają laureaci takich konkursów jak Jazz Juniors, European Jazz Contest, Krokus Jazz Festiwal, Blue Note Poznań Competition, Ogólnopolski Przegląd Gdyńskiego Sax Clubu, RCK Pro Jazz Festiwal Kołobrzeg, Big Band Festiwal w Nowym Tomyślu, którzy współpracowali z takimi muzykami jak Leszek Możdżer, Leszek Kułakowski, Sławek Jaskułke, Jerzy Malek, Wojtek Mazolewski i Tymon Tymański. Zespół był nominowany do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2018 w kategorii Jazzowa Płyta Roku.

Tkankę formotwórczą materiału muzycznego, który znajduje się na płycie „Termomix” stanowi mnogość dysonansów i zdynamizowanie utworów. Utwory składają się z kilku-kilkunastu  motywów, okraszonych rytmicznymi zabiegami w postaci polimetrii i polirytmii. Krążek ten kontynuuje działania zespołu w zakresie budowania wspólnego brzmienia i tworzenia własnego języka muzycznego. Jednakże w większym stopniu kolektyw wykorzystuje wpływy muzyki elektronicznej i chętnie rozszerza instrumentarium o nowe elementy takie jak: syntezator basowy Moog, pianino elektryczne Wurlitzer, Fender Rhodes, KORG Volca. Rozwiązania te otwierają przed zespołem nowe możliwości w kontekście stylu i kolorystyki brzmienia.

Zespół był nominowany do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2018 w kategorii Jazzowa Płyta Roku.

 

Premiera
Sygnowane: Młoda Polska
Sobota
[16.03.2019]

JERRY AND THE PELICAN SYSTEM


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 16.03.2019 | G. 20:00
  • Młoda Polska

  • Skład

    JERRY AND THE PELICAN SYSTEM FEAT. APOORVA KRISHNA

    Jerzy Mączyński - saksofon

    Marcin Elszkowski - trąbka

    Marcel Baliński - fortepian

    Franciszek Pospieszalski - kontrabas

    Wiktoria Jakubowska - perkusja

    Apoorva Krishna - skrzypce



Jerry & The Pelican System to zespół, którego liderem jest saksofonista i kompozytor Jerzy Mączyński. Uczestniczą w nim muzycy z różnych środowisk, grający na co dzień w odmiennych formacjach. Głównym założeniem zespołu jest wykreowanie własnej muzyki, bazując na multigatunkowych kompozycjach lidera. Dobór muzyków pozwala na łamanie schematów, tworzenie nowych form i nowatorskich rozwiązań. Enigmatyczna nazwa pozwala odbiorcy na poczucie klimatu absurdu, który jest nieodłącznym elementem projektu. Podczas Jazz Jantar z zespołem zagra specjalny gość, skrzypaczka Apoorva Krishna.

Jerzy Mączyński obecnie kończy studia magisterskie na prestiżowej uczelni Berklee College of Music i jest współzałożycielem jednego z najbardziej rozpoznawalnych jazzowo - eksperymentalnych zespołów młodego pokolenia P.E. Quartet, z którym wygrał Tarnów Jazz Contest 2016 oraz zdobył III miejsce na Blue Note Jazz Competition 2016, a także grał na takich jak Jazz Jamboree, Ferrara Buskers Festival czy Jazztopad.

Marcel Baliński współpracował m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Agą Zaryan. Zdobywca nagrody Grand Prix podczas 10th Azoty Tarnów Jazz Contest w kategorii solowej oraz zespołowej z Entropia Ensemble, II miejsca z Natalia Kordiak Quintet oraz wyróżnienia na Blue Note Jazz Competition.

Wiktoria Jakubowska na codzień współpracuje z takimi artystami jak Paulina Przybysz, Ralph Kamiński, Kasia Lins, Eldo, Agi Brine, Endy Yden oraz okazjonalnie Łona i Webber & The Pimps, Ania Karwan, Monika Borzym, Tomasz Wendt. Laureatka I miejsca na konkursie Drum Battle 2012, School&Jazz Festival z zespołem Rejoice Quartet, Nagrody Indywidualnej na konkursie Krokus Jazz Festiwal „Powiew Młodego Jazzu” 2013 oraz Grand Prix w X Ogólnopolskim Konkursie piosenek Grzegorza Ciechowskiego z zespołem Hatbreakers. Uczestniczka festiwali w Polsce oraz za granicą (Opener Festival, Bielska Zadymka Jazzowa, SnowFest Festival, Orange Warsaw Festival, Colours of Ostrava, Spring Break Festival, Good Vibe Festival, Reeperbahn Festival in Hamburg, Barbakan Festival in Banska Bystrica, Waves Bratislava Festival, MENT Festival in Ljubljana, Europejskie Targi Muzyczne Co Jest Grane 24, Olsztyn Green Festival) w 2017 roku została endorserką firmy SABIAN a magazyn Perkusista nominował ją w kategorii „Nadzieja perkusyjna„ w konkursie dotyczącym polskich perkusistów.

Apoorva Krishna jest indyjską skrzypaczką i kompozytorką. Prowadzi grupę Bahudar, która jest młodą klasyczną drużyną składającą się z wokalistów, instrumentalistów, perkusistów. Jest twórcze interpretacje zyskały rozgłos w całych Indiach, a aktualnie studiuje w Berklee School of Music.

Premiera

HENRYK MIŚKIEWICZ TRIO


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 16.03.2019 | G. 21:30
  • Polska Scena Jazzowa

  • Skład

    Henryk Miśkiewicz – saksofony

    Sławomir Kurkiewicz - kontrabas

    Michał Miśkiewicz – perkusja

     


Henryka Miśkiewicza nikomu chyba przedstawiać nie trzeba. Bez udziału jego saksofonu altowego zupełnie inaczej brzmiałyby dziesiątki polskich płyt jazzowych, jak również tych z muzyką filmową, teatralną i rozrywkową – i taki dorobek pozwala nazwać Miśkiewicza prawdziwą instytucją polskiej sceny muzycznej.

Henryk Miśkiewicz dał się poznać jako dysponujący rozpoznawalnym brzmieniem, uniwersalny instrumentalista. Muzyk od lat znajduje uznanie jazzowych tuzów (takich jak choćby Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Majewski, Jarosław Śmietana, Andrzej Jagodziński czy Marek Napiórkowski, z którego sekstecie grał na Festiwalu Jazz Jantar w 2014 roku), doskonale odnajdując się zarówno w jazzowej liryce jak i w grze bardziej ekspresyjnej, a wartość dodana, którą Miśkiewicz wnosi ma każdorazowo kluczowe znaczenie dla brzmienia grup, w których alcista się znajduje. Sam zainteresowany w wywiadzie dla magazynu JazzPress (nr 02/2017) deklarował: „Zawsze staram się wnieść coś do tego co gram, żeby coś się zdarzyło w muzyce, niezależnie od okoliczności”, Jan Ptaszyn Wróblewski stwierdza natomiast bardziej wprost: „Nie wyobrażam sobie, żeby można było spokojnie i nużąco grać przy Henryku Miśkiewiczu”.

Jako lider Miśkiewicz występuje stosunkowo nieczęsto, niemniej niemal wszystkie jego autorskie albumy nominowane były do Fryderyków („Lyrics” z 2001 roku nagrodę otrzymała) – on sam zaś artystą jazzowym roku uznany został w 2004 i ostatnio w 2013. Miśkiewicz rokrocznie zajmuje też najwyższe lokaty w plebiscycie „Jazz Top” magazynu Jazz Forum (kategoria : saksofon altowy).

Na scenie klubu Żak saksofonista wystąpi w towarzystwie muzyków jednej z najbardziej znanych na świecie polskich grup jazzowych - Marcin Wasilewski Trio: Sławomirem Kurkiewiczem (kontrabas) oraz Michałem Miśkiewiczem (perkusja, syn Henryka). Obaj mogą poszczycić się 25-letnim stażem scenicznym, mają za sobą 15-letnią współpracę z Tomaszem Stańką, a dla ECM Records z Monachium, uznawanej za najważniejszą jazzową wytwórnię na świecie nagrywają nieprzerwanie od 2001 roku.

Sygnowane: Polska Scena Jazzowa
Niedziela
[17.03.2019]

LOUNGE RYSZARDS / BLAZE IT /


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / Grunwaldzka 195/197
  • 17.03.2019 | G. 19:00
  • Młoda Polska

  • Skład

    LOUNGE RYSZARDS / BLAZE IT

    Michał Małota - saksofon tenorowy

    Anatol Malinowski - gitara

    Jakub Tyro-Niezgoda - bas

    Michał Kasperek - perkusja


„Momentami to sam ogień, dzika kolektywna improwizacja ubarwiana nieartykułowanymi okrzykami, wsparta ironicznym wstępem i czarnym humorem, zupełnie ignorująca pytania o to, czym jest jazz. Może i słusznie, głupich odpowiedzi się namnożyło, a i tak żadna z nich nie pozwala skutecznie sprzedać płyty jazzowej. Można więc spokojnie podłożyć pod gatunek bombę sprzężeń na modłę noise’ową albo metalową. Nie ma żadnej wątpliwości, że tych swobodnych i przekornych muzyków z tendencją do sarkazmu krytyka ich dzieła może tylko rozbawić, więc zostawię to ledwie z cieniem komentarza – przesłuchałem z zainteresowaniem dwukrotnie, moje życie nie nabrało z tego powodu nowego sensu, ale niejednokrotnie dobrze się bawiłem.”

Bartek Chaciński

Lounge Ryszards z jednej strony kontynuują kierunek obrany na kultowym wśród melomanów nagraniu koncertowym „Live At Czułość” (Wounded Knife, kaseta), z drugiej tytuły takie jak „Na żywo w Pardon To Tu” sugerują, że są już w innym miejscu… Duch muzyki improwizowanej został zaklęty w wyborze utworów tworzących zwarty koncept album, co świadczy o dojrzałości artystycznej kolektywu. Dźwięki dotykają iście astralnych sfer, groove sączy się gęsto, a jednocześnie instrumentaliści nie unikają wysublimowanych progresji akordów. Biegłość posługiwania się jazzowym idiomem pozwala im na odważniejsze eksperymenty, jednak z poszanowaniem dla klasycznych form i kanonów (“Zielony jak cegła”). Warto wspomnieć, że zespół tworzy śmietanka lokalnej awangardy związana z takimi formacjami Chryste Panie, Złota Jesień, Vegetable Kingdom czy Cukier.

Premiera
Sygnowane: Młoda Polska

DOMINIK BUKOWSKI QUARTET / Transatlantyk


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak / Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197
  • 14.03.2019 | G. 20:30
  • Młoda Polska

  • Skład

    Dominik Bukowski – wibrafon, kalimba

    Emil Miszk – trąbka

    Adam Żuchowski – kontrabas

    Patryk Dobosz- perkusja


Dominik Bukowski: „Transatlantyk” to projekt oparty głównie na moich kompozycjach, jeden utwór jest autorstwa Andrzeja Panufnika, a jeszcze inny to zbiorowa improwizacja. Przy czym „moja kompozycja” oznacza tyle, że przynoszę utwór na próbę, a później zaczynamy jego „obróbkę”. Mam wielkie szczęście, bo gram w zespole z bardzo kreatywnymi muzykami i ostatecznie pomysły kształtowały się właśnie na próbach. Jest to więc płyta z moimi kompozycjami, jednakże z wielkim udziałem muzyków, którzy na niej grają. (…)

Projekt „Transatlantyk” jest zainspirowany problemem emigracji. Po płycie „Sufia” miałem poczucie, że nie do końca wypowiedziałem się w sferze muzyki ludowej, sądziłem, że kolejny album pójdzie również w tym kierunku. Zmieniło się to po wizycie w Muzeum Emigracji w Gdyni, które zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Zastałem tam duży bagaż emocji. Historie ludzi, którzy musieli albo chcieli wyjeżdżać, strach, nadzieja, radość ze zmiany otoczenia – znalazłem w tym wielką inspirację dla nowego projektu. Na naszą muzykę wpływają głównie emocje, a poznając te wszystkie historie, melodie same układały mi się w głowie. Prawdę mówiąc, pierwszy raz w życiu zdarzyło mi się, że coś totalnie nie muzycznego zainspirowało mnie do rozpoczęcia nowego projektu. Dla mnie to było świeże doświadczenie.” (Cały wywiad z Dominikiem Bukowskim znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar.)

Jak pisze Tomasz Rozwadowski: „Wibrafonista lekko po czterdziestce i trębacz dobiegający trzydziestki. Obaj związali się z Trójmiastem i są ważnymi postaciami pomorskiego środowiska jazzowego. Grywają ze sobą, co nie dziwi, myślą o muzyce podobnie. (…) Emil związał się z kwartetem Dominika Bukowskiego bodaj w 2016 r. zastępując Amira ElSaffara w znakomitym programie „Sufia". Nowatorski pomysł Dominika znalezienia wspólnego języka muzycznego dla polskiego folkloru, tradycyjnej muzyki arabskiej i jazzu znalazł w Emilu partnera rozumiejącego tę koncepcję w lot i wnoszącego do niej swoją indywidualność.” (Tekst Tomasza Rozwadowskiego o Dominiku Bukowskim i Emilu Miszku znajdziecie w katalogu Festiwalu Jazz Jantar.) 

 

W 2018 roku krytycy jazzowi uznali Dominika Bukowskiego za najlepszego wibrafonistę w Jazz Top Jazz Forum. Koncertuje od końca lat 90-tych. Jego płyta „Projektor” jak i przedostatnia „Sufia” z amerykańskim trębaczem Amirem ElSaffarem znalazła się w pierwszej dziesiątce najlepszych płyt roku według miesięcznika Jazz Forum oraz innych zestawieniach najlepszych płyt jazzowych. Jako sideman został wyróżniony Złotą Płytą za album „Melisa” Przemka Dyakowskiego, a w 2013 roku album „Kropla Słowa” Krystyny Stańko, do którego Bukowski skomponował większość materiału muzycznego, został Płytą Roku według Jazz Forum. Grał i nagrywał z takimi muzykami jak Amir ElSaffar, Tim Hagans, Soweto Kinch, Nigel Kennedy, Cikada Quartet, Janusz Muniak, Leszek Możdżer, Piotr Wojtasik, Maciej Sikała, Zbigniew Namysłowski czy Jan „Ptaszyn” Wróblewski.

Emil Miszk, trębacz i kompozytor, współtworzy m.in. grupę Algorhythm, Kamil Piotrowicz Sextet, Critical Level, kwartet trąbek barokowych Tubicinatores Gedanenses oraz prowadzi własny zespół Emil Miszk The Sonic Syndicate. Jest nominowany do Fryderyków 2019 w kategorii Jazzowy Debiut Roku.    

Adam Żuchowski, kontrabasista, kompozytor i aranżer, jest członkiem m.in. kwartetu Irka Wojtczaka, kwintetu Darka Herbasza, zespołu Joanna Knitter & Blues Folk Connection, Collective Improvisation Group czy Trio Mania (laureat Fryderyka 2010 za jazzowy, fonograficzny debiut). Współpracuje z Mikołajem Trzaską (z którym nagrał muzykę do filmów „Róża”, „Drogówka” oraz „Pod mocnym aniołem”). Komponuje muzykę dla teatru.

Patryk Dobosz, laureat nagrody indywidualnej Leszka Możdżera na konkursie Jazz Juniors w 2009 roku, współpracował m.in. z takimi artystami jak: Randy Brecker, John Abercrombie, Ed Cherry, Adam Pierończyk, Grzegorz Nagórski, Janusz Muniak, Maciej Obara, Piotr Wyleżoł.

Premiera
Sygnowane: Polska Scena Jazzowa