Programme

Wednesday
[3.11.2015]

It is prohibited to take photos
or record all concerts. 

 

Ticket Information

Bilety (promocja do 7.10.2015, sprzedaż tylko w Klubie Żak)

60 PLN
Buy ticket

AARON GOLDBERG TRIO


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 03.11.2015 | 08:00 PM
  • All That Jazz

  • The ensemble
    Aaron Goldberg - piano
    Reuben Rogers - bass
    Leon Parker - drums  

W jazzie nie chodzi o to, żeby kopiować rzeczy, które pojawiły się przed tobą. Chodzi o naśladowanie, przyswajanie, a później spoglądanie naprzód oraz wewnątrz siebie, aby odkryć kim się jest - tymi słowami Aaron Goldberg określił, czym jest dla niego muzyka, której postanowił poświęcić życie. Jego filozofia wraz z wirtuozerskimi umiejętnościami szybko zjednały sobie wielu innych wybitnych muzyków, dzięki czemu pianista miał możliwość współpracować z Joshuą Redmanem, Wyntonem Marsalisem, Kurtem Rosenwinkelem czy Guillermo Kleinem. Goldberg odkrywa jednak swoją muzyczną tożsamość w najbardziej osobisty sposób dopiero na albumach sygnowanych własnym nazwiskiem, gdzie niemal zawsze można usłyszeć sekcję rytmiczną, która podczas majowej odsłony Jazz Jantar wystąpiła w Klubie Żak - kontrabasistę Reubena Rogers (człona nowojorskiego zespołu Tomasza Stańki) oraz perkusistę Erica Harlanda (współpracownika Dave'a Hollanda). W Gdańskim koncercie Harlanda zastąpi Leon Parker, perkusista mający na koncie współpracę z Joshuą Redmanem, Bradem Mehldau, Markiem Turnerem czy Jamesem Carterem.

Trio Goldberga występuje aktualnie przede wszystkim z materiałem z ostatniego, wydanego w 2014 roku albumu The Now, o którym Eric W. Saeger z serwisu The Hippo Press napisał w podsumowaniu recenzji: do głębi miejskie i rześko brzmiące improwizowane momenty dopasowują się do przypisanych im miejsc z oszałamiającą zręcznością. Na żywo brzmienie to będzie można po raz pierwszy usłyszeć właśnie podczas Festiwalu Jazz Jantar 2015.

Friday
[6.11.2015]

One ticket is valid for concerts on 6.11.2015:
Sons of Kemet, Cecile McLorin Salvant
It is prohibited to take photos or record 
all concerts.

Ticket Information

The second pool 1-day Carnets on sale from September 1

80 PLN
Buy ticket

SONS OF KEMET


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 06.11.2015 | 08:00 PM
  • All That Jazz

  • The ensemble
    Shabaka Hutchings - sax, clarinet
    Theon Cross - tuba
    Seb Rochford (Polar Bears) - drums
    Tom Skinner - drums

Debut album combines explosive rhythmic and melodic power with serious exploration of African-Caribbean-New Orleans jazz nexus - wrote Matthew Wright from Art Desksabout Burn, calling it the best album of 2013. The unusual connection of genres created by the saxophone, clarinet, tuba and two percussions gain recognition among critics, which gives Burn the MOBO (Music of Black Origin) award in the Best Jazz category. Many electronic music artists are remixing and making use of the compositions from this album, including Vince Vella, Alex Patchwork or Micachu, known from the soundtrack to the movie Under your skin.

The founder of the Sons of Kemetis Shabaka Hutchings, is mainly assosiated with the young generation of jazz musicians in London, but the greatest influence on his musical identity has ten years he spend on Barbados, where he has started to learn playing clarinet. Daniel Paton of Music OMH website defines the nature of the Sons of Kemet: Yet it seems more accurate to describe the group as a powerful meeting of minds - a space where Hutchings’ interest in cultural history and politics can fuse with an appropriately heavy band vibe. About Huchings: Hutchings is a naturally curious, independent-minded thinker, thoroughly immersed in literature, history and philosophy as much as in music. After the success of BURN many experimental bands started collaborating with Hutchings. He has the opportunity to performer and recorde with Mulatu Astatke ant the Heliocentrics, Soweto Kinchem and Sun Ra Arkestra.

However the Sons of Kemet’s strenght is team game, and Hutchings has a backup of outsdanding musicians: drummer Tom Skinner, who in last ten years took part in the recording - session with over twenty five albums, and the other drummer, and also producer, Sebastian Rochford. The second one will be performing at Jazz Jantar Festival two times - in Hutchingsband and with the Polar Bear Project, which he leads. In March the band realised their sixth album which was appriciated by critics. Polar Bear’s sixth album is the most emotionally engaging music I’ve heard from them - wrote Nick Hasted from Jazz Wise Magazine - The effect is meditative, dislocating and gripping all at once. The metaphisical experience is the result of the work that was put into production of Same As You. Rocheford together with Ken Barrientos spent six weeks at the Mojave Desert where they gave the Polar Bear album the final form. In the following interview the drummer emphasized that this album was very much influenced by the desire to share positivity and love, but also by my experience in the Mojave desert, where I found amazing inspiration and perspective.

Both Sons of Kemet and Poland Bear are seeing music not only through technical skills and crossing the boundaries of improvisations. They creates very emotionally charged sounds, which can be understood as well by people who know jazz, but also by people open to spirituals music.

In 2015 Sons of Kemet realesed new album Lest We Forget What We Came Here To Do. British The Telegraph recognized it as one of the best albums of 2015: Two years ago the quartet Sons of Kemet made everyone sit up and take notice, with its debut album Burn. Now they’re back with one change of line-up (Theon Cross hasre placed Oren Marshall as tubaist) but their utterly individual sound is thoroughly intact. If anything it’s even more doggedly bare and simple, with Shabaka Hutchings saxes protesting up above in rugged repeating phrases, while the tuba grunts away below, just as it does in a New Orleans marching band. The minimal satisfactions of this bare two-part music are often reduced still further, when Shabaka swaps to bass clarinet and simply echoes the tuba. Meanwhile the two drummers Seb Rochford and Tom Skinner provide a back-drop of unchanging insistence, sometimes up-tempo and hectic, sometimes loping along with a kind of dogger patience. It seems unpromising, and sometimes one longs for a bit more variety. And yet more often than not the sheer plainness of the music is moving. The liner notes talk of the music’s debt to Hutchings’ Caribbean roots, and Hutchings actually describes the album as ‘a meditation on the Caribbean diaspora in Britain’. There are pieces in praise of Barbadian author George Lamming and African-American sci-fi writer Octavia Butler. The long number entitled Afrofuturism even in corporates a snatch of a recording, too faint to identify - a memory of the generation who arrived in 1948 on the Windrush, perhaps? The title Afrofuturism might suggest a mystical strain akin to Sun Ra or Wadada Leo Smith, but Hutchings and the quartet strike a much more political, this-worldly tone. Often the music evokes the rough sound of a marching band or a political balladeer, as much as anything Caribbean or African.

THE POLISH PREMIERE

CECILE MCLORIN SALVANT


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 06.11.2015 | 09:30 PM
  • All That Jazz

  • The ensemble
    Cecile McLorin Salvant - vocals
    Fred Nardin - piano 
    Paul Sikivie - double bass
    Lawrence Leathers - drums 

THE FIRST TIME IN POLAND

In case you missed it, the last year belonged to a jazz sensation Cecil McLorin Salvant. Not only she received a Grammy nomination for her debut album Woman Child, she won in 62-nd DownBeat International Critics Poll in four categories, including Jazz Album of the Year - Woman Child, top Female Vocalist, as well as the Rising Star-Jazz Artist and Rising Star-Female Vocalist. 'This is a remarkable year for jazz vocalists', said Frank Alkyer, DownBeat publisher. Cécile McLorin Salvant has just exploded onto the scene. We knew WomanChild was a great record, but had no idea it would be honored as Jazz Album of the Year. Undoubtedly, she’s going to be one of the most exciting acts on tour this this year too.

The talent of Cecile McLorin Salvant was also appreciated by American Jazz Journalist Assiociation, giving her awards in two categories: Up and Coming Artist of the Year and Female Vocalist of the Year. Some people ask what happened to the real jazz singers, to Ella, Billie, to Sarah Vaughan? There can be no more powerful and complete heir to the totality of this tradition than Cécile McLorin Salvant. And the really exciting prospect is that she has a whole lifetime ahead of her to take it further - writes Sebastian Scotney from “London Jazz News”. The number of enthusiastic reviews is still growing and, in consequence, the fandom of her amazing voice is constantly growing. Maybe autumnal concerts may be the last chance to see Cecil McLorin Salvant performing for a smaller audience before moving to the biggest European stages.

PREMIERE
Saturday
[7.11.2015]

MARI KVIEN BRUNVOLL


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 07.11.2015 | 08:00 PM
  • Norway.NOW

  • The ensemble
    Mari Kvien Brunvoll - vocal, koops, electronics 

THE FIRST TIME IN POLAND

With only few years on stage Mari Kvein Brunvoll already have managed to perform on many European festivals presenting her vision of music - both to jazz audience and to other listeners. She was among such artists like Antony and the Jonsons, Vijay Iyer, Zola Jesus, Pat Metheny or Biospehre. After listening her debut album it becomes clear that the diverse musical surrounding is natural for her. You can hear hip-hop beats, pop melodies, ambient and vocalchoirs. The whole album was recorded live and with a little usage of mastering.

Firts person who discoverd Maria’s talent and helped her deelope was Bugge Wesseltoft – one of the most interesting scandinavian musicians balancing between jazz and contemporary music. First of all he performed with her in Amsterdam in 2009, year after he choose her to took part in festival By:Larm. After such a great beginning she became known for many musicians, critics and melomans. Besides her music career she performes and records duets with Stein Urheim and with the band Building Instrument.

During her performance at Jazz Jantar Festiwal Mari will be the only person on stage, but the plurality of musical instruments will transform this concert into a big event.

TOO NOISY FISH


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 07.11.2015 | 10:15 PM
  • Avant Days

  • The ensemble
    Peter Vandenberghe - piano h
    Kristof Roseeuw - double bass
    Teun Verbruggen - drums 

Too Noisy Fish is a piano trio which is not afraid of musical risk, which is bold and amusing. Belgian group research such styles like jazz, classical and film music, ambient and improvisation. Band members as Flat Earth Society (Festival Jazz Jantar 2011) performed with each other for many years to create music which sounds similar to audience but also has a lot of freshness.

Too Noisy Fish balance between genres and moods. Because of that they are not easy to classify, but at the same time they show their brilliant technique. They have recorded two albums, among them FightEatSleep produced by Ozy Fritz, who is responsible for albums artists like John Zorn, Herbie Hancock, Ornette Coleman, Iggy Pop and Bob Marley. Too Noisy Fish are preparing to reveal their third album in 2016.

HOTS


  • Cafe Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 07.11.2015 | 09:30 PM
  • The Young Jazz Scene

  • The ensemble
    Mikołaj Poncyljusz - guitar
    Radosław Nowak - trumpet
    Bartosz Tkacz - tenor saxophone
    Adam Prokopowicz - double bass
    Jakub Kinsner - drums 

HoTS are constantly in search of their own unique sound. It's modern and has been strongly influenced by European jazz. But, most of all, it their expresses imaginativeness and sensitivity.

HoTS music is entirely and originally composed by the leader of the group - Mikołaj Poncyliusz. (...) Having existed only just about 3 years, so far, HoTS have played about 30 concerts and created, conducted by Włodek Pawlik, project Music Laboratory - We are from here.

PREMIERE
Sunday
[8.11.2015]

One ticket is valid for concerts on 8.11.2015: Anna Gadt, Obara International Quartet Feat. Tom Arthurs

It is prohibited to take photos
or record all concerts. 

Ticket Information

The first pool 1-day carnets on sale from September 1

60 PLN
Buy ticket

ANNA GADT • RENAISSANCE


  • Sala Suwnicowa Klubu Żak | Gdańsk | Grunwaldzka 195/197
  • 08.11.2015 | 08:00 PM
  • Polish Jazz Scene

  • The ensemble
    Anna Gadt - vocals
    Zbigniew Chojnacki - accordion
    Krzysztof Gradziuk - drums

Anna Gadt: we reborn and create our names anew. We become an assemblage of varietes. Parts of past shaping the present. My latest trio is some kind of translation of the Renaissance past into contemporary and improvised music. In addition to the melodies from the era (Mikołaj of Radom, Wacław of Szamotuły, Jan of Lublin), the trio has its own philosophy - spontaneity, individualism in creation - here and now, and artlessness.

Anna Gadt defines herself as a singing musician expressing itself through sound, word and silence. As a composer she uses silence not only as a pause, but most of all as the key moment of creation. Depth of her voice and brilliant technique help her in searching for unusual sounds. Audience of Gdansk had the opportunity to listen to Anna Gadt at Jezz Jantar Festival in 2014 (Babskie Granie). 

PREMIERE

OBARA INTERNATIONAL QUARTET FEAT. TOM ARTHURS • MIŃSKI MAZOWIECKI


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 08.11.2015 | 09:30 PM
  • Polish Jazz Scene

  • The ensemble
    Maciej Obara - saxophones
    Dominik Wania - piano
    Ole Morten Vaagan - double bass
    Gard Nilssen - drums
    Tom Arthurs - trumpet

Maciej Obara is one of those musicians, who are still on the move. He is constantly researching, improving his musical technique and engaging in new musical projects.

Obara International Quartet is his latest project, which he creates with one of the most recognizable Polish pianist - Dominik Wania. Their collaboration started in the Tomasz Stańko band and their fundamental goal is to create the world-class music band. Helping them to achieve their aim is their Nordic rhythm section: Ole Morten Vågan, who is fascinated by jazz improvisation, Eastern European gypsy music, Indian music and Norwegian folk; and drummer Gard Nilssen, whose solo album was noticed by “All About Jazz”: all these sounds ebb and flow, morphed into the other organically. Creating a dramatic and intense sonic experience - writes Eyal Hareuveni.

Quartet released three albums, the latest, registered in the Concert Hall in Minsk Mazowiecki MDK - went on sale this summer. The featured guests are British trumpeter Tom Arthurs - triple winner of the BBC Awards for the Best Instrumentalist and Rising Jazz Star. About their previous long play “All About Jazz” wrote: Obara International already sound like an impressive, balanced and resourceful working group that have only begun to explore their promising potential. Now you can hear the peak of their artistic powers.

GDAŃSK PREMIERE
Wednesday
[11.11.2015]

One ticket is valid for concerts on 11.11.2015:
Polar Bear, Atomic
It is prohibited to take photos or record
all concerts

Ticket Information

The second pool 1-day Carnets on sale from September 1

80 PLN
Buy ticket

POLAR BEAR • SAME AS YOU


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 11.11.2015 | 08:00 PM
  • Avant Days

  • The ensemble
    Mark Lockheart - tenor saxophone
    Pete Wareham - tenor saxophone
    Leafcutter John - electronics
    Tom Hebert - double bass
    Sebastian Rochford - drums

Polar Bear zaznaczyli swoją obecność na scenie muzycznej jako jeden z najbardziej ekscytujących i progresywnych zespołów swojego pokolenia. Zespół dowodzony przez Sebastiana Rochforda otrzymał aż dwie nominacje do Mercury Prize: w 2005 roku za album Held on the Tips of Fingers i w 2014 za materiał In Each and Every One. W tym okresie cały czas zachowują innowacyjność i wykraczają poza gatunki, łącząc w swojej muzyce jazz, rock, hip-hop czy elektronikę.

Ich najnowsze dzieło, album Same as You to kolejny krok naprzód w porównaniu do poprzednich wydawnictw. Zarówno pod względem tematycznym jak i sonicznym, materiał uderza świeżością. Płyta jest wyrazista, a jednocześnie komunikatywna, jak sugeruje tytuł, przy jednoczesnym mocnym nacisku na eksperymentowanie.

Pierwotnie materiał był pomyślany jako jeden utwór, ale pomimo tego, że charakteryzuje go określone tempo i nastrój, nie przeszkadza to zespołowi w generowaniu muzyki radosnej, tętniącej życiem i wielowarstwowej. Kompozycje wzbogacają wokalizy, pełne tekstów o bardzo duchowym wymiarze, wzbogacone rozbudowanym instrumentarium. Rochford przez ostatnie kilka lat współpracował z takimi tuzami jak Paul McCartney, Brian Eno, Beck, Rokia Traoré, Yoko Ono, Matana Roberts, Damon Albarn. Dwójka Saksofonistów Pete Wareham (Melt Yourself Down, Acoustic Ladyland) i Mark Lockheart (Django Bates) posiadają rozbudowany, emocjonalny język, a basista Tom Herbert (The Invisible) jest nieokiełznany, kiedy generuje osobliwe groovy. Całość dopełnia elektronika Leafcutter Johna, który eksploruje różne rejony muzyki eksperymentalnej i elektroakustycznej.

THE POLISH PREMIERE

ATOMIC • LUCIDITY


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 11.11.2015 | 09:30 PM
  • Norway.NOW

  • The ensemble
    Fredrik Ljungkvist - saxophone, clarinet
    Magnus Broo - trumpet
    Håvard Wiik - piano
    Hans Hulbækmo - drums
    Ingebrigt Håker Flaten - bass

W 2012 roku koncert Atomic okazał się jedną z najciekawszych inauguracji w historii festiwalu Jazz Jantar. Tomasz Rozwadowski z Dziennika Bałtyckiego opisał zespół jako elegancki kwintet, w rewelacyjny sposób łączący tradycję modern jazzu z eksperymentem, z kolei Krzysztof Kowalczyk z iBedeker.pl przekonywał, że: zespół przez większość wieczoru pędził nieustannie do przodu, grając free jazz z niesamowitą nerwem. W tych okolicznościach nawet tak oczywisty element, jak solo na kontrabasie potrafił zamienić w potężną kaskadę dźwięków.

Powrót skandynawskiego kwintetu do Gdańska będzie ściśle związany z promocją najnowszego wydawnictwa - Lucidity, które cieszy się znakomitą prasą. Według Petera Margasaka z magazynu DownBeat chociaż złożoność kompozycji może zdawać się pretensjonalna w niewprawionych dłoniach, w wypadku Atomic nigdy nie brzmi na mniej niż naładowaną świeżymi pomysłami pędzącymi bez tchu moment za momentem. John Fordham z The Guardian przekonuje natomiast, że free jazz i staroświecki swing rzadko brzmią bardziej zgodnie niż na tym albumie, a norweski dziennikarz Tor Hammerø dodaje: na przestrzeni lat Atomic zyskało międzynarodowe uznanie. Wraz z Lucidity potwierdzają, że wciąż na nie zasługują.

Brzmienie norwesko-szwedzkiego projektu miało wiele czasu, aby dojrzeć - kwintet występuje razem od piętnastu lat. W jazzie rzadko zdarzają się składy o tak długim stażu i dopiero zeszłoroczne odejście perkusisty Paala Nilssena-Love przerwało wieloletnią współpracę. W składzie pozostali: Fredrik Ljungkvist - członek Fire! Orchestra; Magnus Broo, którego Jazz Music Archives opisuje jako znanego z wybuchowych, kanciastych, a czasem wręcz dziwnych działań z innym muzykami; Håvard Wiik - przed dwudziestoma laty wielka sensacja festiwalu Moldejazz wraz z Wiikrak Duo oraz Ingebrigt Håker Flaten - współpracownik The Thing, Kena Vandermarka czy Bugge Wesseltofta. Nową postacią w grupie jest natomiast zaledwie dwudziestosześcioletni Hans Hulbœkmo.

Na fali świetnych recenzji, znakomitego materiału premierowego oraz zregenerowanych sił kolejny doskonały występ Atomic na Festiwalu Jazz Jantar jest niemal pewny.

THE POLISH PREMIERE
Thursday
[12.11.2015]

SAMUEL BLASER QUARTET • SPRING RAIN • A TRIBUTE TO JIMMY GIUFFRE


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 12.11.2015 | 08:00 PM
  • All That Jazz

  • The ensemble
    Samuel Blaser - trombone
    Russ Lossing - keys
    Masatoshi Kamaguchi - bass
    Gerry Hemingway - drums

Muzyczna działalność Jimmy'ego Giuffre nigdy nie przyniosła mu sukcesu komercyjnego, niemniej dzięki unikalnej grze na klarnecie i saksofonie otworzył nowe możliwości wolnej improwizacji dla kolejnych pokoleń. Projekt Spring Rain narodził się z tej inspiracji, ale według Raula da Gamy z serwisu JazzdaGama jest to przedsięwzięcie niepodobne do żadnych dotychczasowych: w tej chwili zdaje się, że nie ma nikogo - i mam na myśli absolutnie nikogo - kto miałby lepsze kwalifikacje do składania hołdu Jimmy'emu Giuffre niż Samuel Blaser. Puzonista oddaje cześć pod ołtarzem kreatywności, podobnie jak Giuffre przez całe swoje życie. […] Spring Rain to uderzająco eksperymentalne dzieło na kwartet. To album spragniony pomysłów i zmian estetycznych, które Blaser osiągnąć, przenosząc płynne brzmienie klarnetu Giuffrego na puzon. Pomimo trudnego zadania, Samuel Blaser stworzył album, który jest po prostu wspaniały.

Szwajcarski muzyk jeszcze w 2007 roku, kiedy debiutował jako lider, wyraźnie pozostawał pod wpływem hard bopu, ale wraz z kolejnymi doświadczeniami w nowych składach i kolejnymi wydawnictwami coraz silniejsza stawała się w nim pasja do free jazzu. Rozmach improwizacyjnych umiejętności Blasera to efekt mistrzowskiego opanowania instrumentu, a także wyczucia przy doborze muzyków. Kwartet występujący pod jego nazwiskiem ma z założenia podejmować próbę poszerzenia zakresu znaczeniowego jazzu, próbę znalezienia dla niego nowej ścieżki w drugim stuleciu swojego istnienia. Może się wydawać, że tak wysoko zawieszona poprzeczka jest nie do przeskoczenia, ale Adrian Pallant z London Jazz News zdaje się dawać wiarę tym zapowiedziom: intencja Samuela Blasera, aby poprzez Spring Rain pokazać, że puzon może być melodyjny i może mieć wiele form ekspresji jest pięknie realizowana w tym obdarzonym wyobraźnią, myślącym naprzód wydawnictwie.

Spring Rain (A Tribute to Jimmy Giuffre) zrodziło się jednak nie z jednej wizji, lecz ze zderzenia pomysłów czterech indywidualistów. Styl Russa Lossinga sprawia, że od pierwszych dźwięków staje się rozpoznawalny, wyraźnie przejawia fascynacje nową muzyką, a jedną z jego charakterystycznych zdolności jest granie nie tylko za pomocą pianina, lecz również przy użyciu ciszy. Perkusista Gerald Cleaver jest natomiast doskonale znany stałym bywalcom Jazz Jantar - w maju wystąpił w klubie Żak u boku Tomasza Stańki jako członek jego nowojorskiego zespołu. Być może to właśnie różnice pomiędzy tymi czterema wirtuozami przyczyniły się do sukcesu albumu, o którym Aldo del Noce z Jazz Convention napisał: muszę przyznać, że jest to jedno z najbardziej ekscytujących i sensownych wydawnictw ostatnich czasów. Połączenie pasji do eksperymentalnej muzyki tworzonej na przestrzeni kilku dekad najlepiej sprawdza się jednak wówczas, gdy publiczność może bezpośrednio uczestniczyć w procesie improwizacji. Koncert Samuel Blaser Quartet będzie w związku z tym gratką dla zwolenników free jazzu.

THE POLISH PREMIERE

MARK TURNER QUARTET • LATHE OF HEAVEN


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 12.11.2015 | 09:30 PM
  • All That Jazz

  • The ensemble
    Mark Turner - tenor sax
    Avishai Cohen - trumpet
    Joe Martin - bass
    Obed Calvaire - drums

Turner, saksofonista o skrystalizowanym, konsekwentnym stylu, grający chłodny, precyzyjnie kalkulowany jazz, z wyraźnymi inspiracjami twórczością Johna Coltrane’a. (jazzarium.pl)

Z kolei Mateusz Magierowski w jazzpress.pl pisał: gdyby wziąć pod uwagę liczbę krążków, które trafiły w roku bieżącym (2014) na sklepowe półki, a w których nagraniu brał udział ten sam muzyk, Mark Turner byłby z pewnością - biorąc pod uwagę kwiat amerykańskich jazzmanów - w ścisłej czołówce. (…) Sytuacja ta nie powinna jednak wywoływać żadnego zdziwienia, bo saksofonista ma wśród swoich kolegów status jednego z najsolidniejszych sidemanów - tak jak Craig Taborn rozchwytywany jest na scenie free/improv, tak Turner cieszy się relatywnie sporą popularnością wśród czołówki współczesnych „mainstreamowców”.

W Gdańsku Markowi Turnerowi towarzyszyć będą: Joe Martin, o którym redakcja portalu „All About Jazz” napisała: jest jednym z najbardziej rozchwytywanych basistów na współczesnej scenie jazzowej Nowego Jorku. Znany z ciepłego, przyjemnego dla ucha brzmienia, harmonicznej elastyczności i lirycznych solówek; Obed Calvaire, młody perkusista mający na swoim koncie współpracę między innymi z Wyntonem Marsalisem czy Joshuą Redmanem oraz trębacz Avishai Cohen, nowojorski muzyk izraelskiego pochodzenia, zdobywca trzeciego miejsca w prestiżowym konkursie Theloniousa Monka w 1997 roku.

Lathe of Heaven (wydany w 2014 roku) - ich pierwszy i jak dotąd jedyny wspólny album (w nagraniu płyty uczestniczył perkusista Markus Gilmore, znany jazzjantarowej publiczności z koncertów Vijay Iyer Trio) - zyskał przychylność wielu recenzentów na całym globie. Jonathan Carvell z „London Jazz News” podsumował swoją recenzję słowami: to mistrzowska klasa w melodii oraz opanowaniu, rozwija się powoli i ostrożnie, nic nie zostaje zmarnowane - nie ma puszenia się. To wirtuozerski, osobisty i poruszający album, który ujawnia głębsze poziomy znaczenia przy każdym kolejnym przesłuchaniu.

THE POLISH PREMIERE
Friday
[13.11.2015]

TRIOMAKU • THE KEY FOR THE DETERMINATION OF THE GRASS


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 13.11.2015 | 08:00 PM
  • The Young Jazz Scene

  • The ensemble
    Wojtek Makowski - guitar, laptop
    Bartek Łazarski - double bass
    Wojtek Kurek - drums, synth

Triomaku powstało z inicjatywy gitarzysty Wojtka Makowskiego. Artyści grają głównie własne kompozycje liryczne, dramatyczne, pomiędzy intensywnością, a przestrzenią i spokojem.

Określają swoją grę jako ekspresję nawiązującą stylem do klasyki jazzu, czasem do minimalizmu czy muzyki filmowej lub pełnej improwizacji. 

 

PREMIERE

MARIUS NESET • PINBALL


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 13.11.2015 | 09:30 PM
  • Norway.NOW

  • The ensemble
    Marius Neset - tenor and soprano saxophones
    Ivo Neame - piano, Hammond B3 organ
    Jim Hart - vibraphone and marimba
    Peter Eldh - double bass
    Anton Eger - drums and percussion

Saksofonista Marius Neset jest cudem. Sprawia, że jego instrument tańczy jak gazela i szybuje jak orzeł, jest także genialnym kompozytorem - napisał w recenzji albumu Golden Xplosion pracujący dla „The Telegraph” Ivan Hewitt. Twórczość młodego Norwega spotkała się z pozytywnymi opiniami wielu dziennikarzy na całym globie. Zdaniem Raya Comiskeya z „The Irish Times” Neset na pewno będzie ważną postacią na europejskiej scenie jazzowej, John Fordham z The Guardian widzi w nim jednego z największych muzyków swojego pokolenia, z kolei Terje Mosnes współpracujący z dziennikiem Dagbladet stawia mocną tezę, jakoby od czasów Jana Garbarka nie było w Norwegii lepszego saksofonisty.

Droga do sukcesu rozpoczęła się dla Neseta bardzo szybko, bo już w wieku pięciu lat uczył się gry na perkusji, co - jak twierdzi - dało mu podstawowe pojęcie o rytmie i spowodowało, że po chwyceniu za saksofon miał do niego specyficzne podejście. Zanim wydał solowy debiut, współpracował z grupą JazzKamikaze, która skupiała muzyków z Norwegii, Szwecji oraz z Danii. Znalazł się w niej między innymi Daniel Heløy Davidsen, którego polska publiczność zna z albumów Czesław Śpiewa. Grupa spotkała się z przychylnością słuchaczy oraz krytyków, ale dopiero wydanie Suite For The Seven Mountains pod własnym nazwiskiem trwale zwróciło uwagę jazzowego świata na Mariusa Neseta.

Norweski jazz bywa nazywany „Muzyką Gór” z powodu jego nawiedzonego, mistycznego brzmienia. W twórczości Neseta można odnaleźć fragment tego, ale jest tam także zaraźliwa energia oraz harmoniczny dynamizm, które są bardzo odmienne, a zarazem ogromnie orzeźwiające - tymi słowami Ivan Hewitt skomentował styl Neseta. Sam saksofonista ma podobne zdanie: myślę, że mam norweskie brzmienie, ale w innym sensie niż poprzednie pokolenie norweskich muzyków. Przyczyną mogą być skrajnie różne inspiracje, jakie Neset deklaruje. Jednym ciągiem wymienia Edvarda Griega, Röyksopp, Weather Report, Radiohead, Wayne'a Shortera oraz Franka Zappę. Jego najnowsze wydawnictwo - Pinball jest esencją tego wieloelementowego brzmienia, a Ian Patterson z All About Jazz napisał o nim: jak w tytułowym „Pinballu”, Neset gładko przemieszcza się po rozległym muzycznym terenie, często uderzając w dzwonki i zdobywając masę punktów przy każdym rykoszecie. „Pinball” to kolejny ważny dodatek w krótkiej, ale już teraz bardzo imponującej dyskografii Neseta.

THE FIRST TIME IN POLAND
Promotion
Saturday
[14.11.2015]

GIRLS IN AIRPORTS • FABLES


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 14.11.2015 | 07:00 PM
  • Avant Days

  • The ensemble
    Martin Stender - saxophone
    Lars Greve - saksophone
    Mathias Holm - keys
    Victor Dybbroe - percussion
    Mads Forsby - drums

Historie opowiedziane na płytach Girls in Airports są zróżnicowane, barwne i niepowtarzalne. Dźwiękowe pasaże budowane w oparciu o brzmienie saksofonów, perkusji i klawiszy pokazują pazur, a jednocześnie sporą dawkę emocji, od euforii do melancholii. Są bardzo osobiste i bardzo mocno zbliżają się do słuchacza. Muzyka ich ma filmową i obrazową jakość - czasem melodie brzmią jak na bazarze na Dalekim Wschodzie, kiedy indziej dominują w nich elektroniczne dźwięki, delikatne, malarskie motywy i solowe zagrania wypełniające przestrzeń.

Zespół przekracza granice geograficzne, łącząc jazz, miejski folk, indie, spajając razem elegijne zagrywki i bardzo rytmiczne partie, co ujawnia się zwłaszcza podczas ich charyzmatycznych występów na żywo. Duńczycy wydali do tej pory trzy płyty i koncertowali w USA, Chinach, Brazylii oraz całej Europie. Na najnowszym wydawnictwie Fables kwintet dopracował swoje brzmienie, przenosząc się z wielkich melodii na swoich wcześniejszych albumach do bardziej ekologicznego i eksperymentalnego brzmienia, gdzie tematy wydają się przepływać z utworu na utwór. Fables wymaga wielokrotnego przesłuchania, a rozwiązania, które się na nim znajdują nie są oczywiste, trzeba dać się w nie wciągnąć co zwraca się z nawiązką. W Polsce wystąpią pierwszy raz.

THE FIRST TIME
IN POLAND

MARC RIBOT & THE YOUNG PHILADELPHIANS


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 14.11.2015 | 08:30 PM
  • Avant Days

  • The ensemble
    Marc Ribot - guitar
    Jamaaladeen Tacuma - bass
    Mary Halvorson - guitar
    Grant Calvin Weston - drums

Marc Ribot u progu kariery nie przejawiał zainteresowań muzyką jazzową, zdecydowanie bliższe było mu brzmienie garażowego rocka, a poza własnymi projektami współpracował z takimi sławami rock'n'rolla, jak Wilson Pickett i Chuck Berry. Szybko wypracował charakterystyczny styl, którym zainteresowało się wiele wybitnych postaci. Pomógł Tomowi Waitsowi udoskonalić brzmienie new weird americana na albumie Rain Dogs i od tego czasu stał się ulubionym gitarzystą wszelkiego rodzaju awanturników folku: Roberta Planta i Alison Krauss, Elvisa Costello, Johna Mellencampa - można przeczytać na łamach magazynu Rolling Stone.

Tom Waits oraz John Zorn to wieloletni przyjaciele i współpracownicy Marca Ribota, ale w jego dorobku znajduje się ponad sto albumów, w tym solowe oraz u boku między innymi Solomona Burke'a, T Bone'a Burnetta, Jamesa Cartera, Marianne Faithfull, Medeski Martin & Wood, Mike'a Pattona czy Tricky'ego. Z tej perspektywy The Young Philadelphians faktycznie jest bardzo młodym przedsięwzięciem, a w dodatku czysto koncertowym. Idea stojąca za tym projektem to skupienie kilku hałaśliwych, zakochanych w brzmieniu Filadelfii muzyków i stworzenie brzmienia z pogranicza jazzu, punk rocka, funku oraz soulu. Poza Ribotem zaangażowani w projekt zostali: basista Jamaaladeen Tacuma - wieloletni współpracownik Ornette'a Colemana, który wciąż jest rekordzistą magazynu Down Beat w zakresie zdobytych głosów w kategorii Talent Zasługujący Na Większą Uwagę; perkusista G. Calvin Weston, również współpracownik Colemana, wraz z Tacumą i znanym z rockowego Living Colour Vernonem Reidem współtworzy funkowo-jazzowy projekt Free Form Funky Freqs oraz Mary Halvorson, o której Lars Gotrich z National Public Radio powiedział: Obecnie najintensywniej poszukująca gitarzystka, myśli o instrumencie na poziomie, jakiego większość nie jest w stanie pojąć.

Z Ribotem pracowała już wcześniej, przy okazji projektu Sun Ship. W wywiadzie dla Bomb Magazine podzieliła się zachwytem nad jego umiejętnościami przywódczymi: Spisał wszystkie utwory, jakie mieliśmy odegrać, ale kiedy poszliśmy na koncert, nie było energii. (…) Postanowił więc przeskoczyć do czegoś zupełnie innego bez wcześniejszego uprzedzenia, a my próbowaliśmy dogonić go i odkryć, gdzie właściwie jesteśmy. Cały czas musieliśmy być czujni i cały czas byliśmy zmuszeni do improwizowania. Naprawdę wiele się z tego nauczyłam o byciu w konkretnym momencie i o byciu poza strefą komfortu. Muzyka, która może powstawać w takiej przestrzeni jest zdecydowanie inna niż wtedy, gdy jest nadmiernie kontrolowana.

NILS PETTER MOLVÆR • SWITCH


  • Suwnicowa Hall of Club Zak | Gdansk | Grunwaldzka str. 195/197
  • 14.11.2015 | 10:30 PM
  • Norway.NOW

  • The ensemble
    Nils Petter Molvær  - trumpet
    Geir Sundstøl - guitar
    Jo Berger Myhre - bass
    Erland Dahlen - drums

Molvær działa na obydwu końcach nieustannie zmieniającego się spektrum; jego minimalistyczne podejście potrafi być tak niezwykle drobiazgowe, że sprawia wrażenie dostojnego. Z drugiej strony, wewnątrz brzęczącej, przebijającej się elektroniki tworzy chwile spokojnego piękna. Kunszt jego muzyki często jest nieuchwytny i dlatego trudny do upowszechnienia, a jednak doświadczanie Molværa konsekwentnie przypomina odkrywanie i przekraczanie nowych granic - przekonywał w recenzji albumu Switch Karl Ackermann z portalu All About Jazz, natomiast według Huberta Musiała z „Gazety Prawnej” najnowsze wydawnictwo norweskiego trębacza jest kapitalną, odprężającą płytą, która sprawdza się zarówno w samochodzie, jak i jako soundtrack do joggingu. O tym, jak brzmi na żywo polska publiczność będzie mogła natomiast przekonać się po raz pierwszy właśnie podczas festiwalu Jazz Jantar 2015.

Nils Petter Molvær po blisko dwudziestu latach od wydania debiutanckiego albumu Khmer funkcjonuje w świadomości słuchaczy jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci europejskiego jazzu, a także jako człowiek o nieprzeciętnie szerokich horyzontach. W jego twórczości pobrzmiewają nie tylko inspiracje Milesem Davisem, równie silnymi elementami są hip-hopowe bity, ambientowe malowanie dźwiękowych pejzaży, a ostatnio nawet charakterystyczne brzmienie elektrycznej gitary hawajskiej, za co odpowiada Geir Sundstøl. Za sprawą tych wszystkich elementów twórczość Molværa pokonała gatunkowe ograniczenia i odnalazła zwolenników wśród niejazzowej publiczności, z kolei jego albumy regularnie zbierają wysokie noty w mediach związanych z rockiem czy muzyką alternatywną. Trębacz nie przestaje jednak zaskakiwać, w zeszłym roku jego trio połączyło na scenie siły z jamajską sekcją rytmiczną Sly & Robbie, tworząc muzykę z pogranicza dubu, jazzu, reggae i ambientu.

Musiałem stoczyć kilka batalii ze sobą samym, żeby dojść do tej muzyki - Molvær opowiada o pracy nad Switch - kiedy zakończyliśmy nagrania, mieliśmy ponad sto pięćdziesiąt minut muzyki, dla której musieliśmy znaleźć klucz. Jest tu hołd dla Joni Mitchell, zwłaszcza w tytułach utworów. Wiele z tych tytułów wprost odnosi się do jej tekstów. Tok myślenia czasem był dla mnie ważniejszy od aspektu melodyjnego. O tym, że Norweg potrafi przenieść swoje kompozycyjne wizje nie tylko na albumy, ale również na spotkania z publicznością w niemal poetycki sposób zaręcza Adriana Carcu z serwisu „All About Jazz”: brzmienie trąbki zagłębia się w aksamitnej teksturze, następnie intensywnie rozwija się jak na omszałym grzbiecie zielonego wzgórza, ogarnia myśli słuchacza  i staje się lasem oraz ziemią, a później niebem. Dźwięk rośnie i wzbija się ponad korony drzew, w krzakach unosi się biały płomień. Ciągłe drgania dźwięków przenikają się z cichym szelestem uśpionych drzew.

Niewielu jazzmanów potrafi jednocześnie trafiać w gusta oddanych fanów gatunkowej klasyki oraz do ludzi zafascynowanych nastrojową, elektroniczną muzyką. Nils Petter Molvær na swoim najnowszym wydawnictwie udowadnia jednak, że granice między pozornie bardzo odległymi stylistykami w rzeczywistości znajdują się tuż obok siebie, a doświadczanie przełamywania barier podczas koncertów jest jak podróżowanie pomiędzy odmiennymi wymiarami.

POLISH PREMIERE
Sunday
[15.11.2015]

It is prohibited to take photos
or record all concerts.

 

Ticket Information

The second pool 1-day Carnets on sale from September 1

110 PLN
Buy ticket

JAMES FARM


  • Polish Baltic Philharmonic | Gdansk | Olowianka 1
  • 15.11.2015 | 08:00 PM
  • All That Jazz

  • The ensemble
    Joshua Redman - saxophones
    Aaron Parks - piano
    Matt Penman - double bass
    Eric Harland - drums

Wraz ze swoim debiutem z 2011 roku utalentowany amerykański kolektyw James Farm stworzył atrakcyjną formułę: płynne solówki w duchu współczesnego bopu nałożone na kojarzące się z popem melodie, ballady country oraz mutacje europejskiego folku, całość zasilana przez rasową sekcję rytmiczną, w skład której wchodzą perkusista Eric Harland i basista Matt Penman, z gwiazdą saksofonu Joshuą Redmanem na czele, a także z młodym pianistą Aaronem Parksem - tymi słowami John Fordham z The Guardian pokrótce opisał esencję amerykańskiego kwartetu, który jesienią wystąpi w Trójmieście po raz pierwszy.

James Farm powstało jako projekt koncertowy, a jego pierwszą publicznością byli uczestnicy festiwalu Montreal Jazz w 2009 roku. Występ ten miał być zaskoczeniem, próbą ukazania przyszłości jazzu jako międzygatunkowego tygla, a sami muzycy opisali swój pomysł słowami: Tworzenie nowych muzycznych połączeń dla czasów, w których żyjemy, a także tworzenie nowych bitów dla tego, co obecnie nas otacza. Pierwsze szkice kompozycji i improwizacje dojrzewały przez niemal rok, krystalizowały się zarówno w sali prób, jak i podczas tras koncertowych. Po tak długich przygotowaniach grupie wystarczyły zaledwie cztery dni, aby zarejestrować debiutancki album, o którym John Kelman z All About Jazz napisał: niezależnie, czy jest to niepokojące, prowadzone przez arpeggio, ale ostatecznie hałaśliwe Coax Penmana; polirytmiczne, noszące bliskowschodni odcień Chronos Parksa albo początkowe wolne, ale później przyśpieszające Star Crossed Redmana, interakcja zachodzi na poziomie mitochondrialnym z dbałością o melodię i piosenkę, nawet jeżeli kontekst jest większym wyzwaniem.

Najbarwniejszy opis twórczości James Farm sporządził jednak Richard Scheinin z Mercury News: Są tu hip-hopowe, rockowe i północnoafrykańskie bity, transowe tekstury podobne do Radiohead i klasyczne motywy, a jednak w jakiś sposób ten akustyczny kwartet nie porzuca post-Milesowej-Coltrane'owej postawy zaraźliwie interaktywnego zespołu jazzowego wraz z małymi eksplozjami zdarzającymi się z nanosekundy na nanosekundę. Grupa powołana przez cztery silne indywidualności mogłaby wydawać się skazana na klęskę, ale jej założyciele uczynili z różnic swoją największą siłę. Odmienne inspiracje i doświadczenia pozwoliły na wykreowanie niemożliwego do podrobienia stylu przy jednoczesnym zachowaniu cech charakterystycznych każdego z muzyków.

Najbardziej rozpoznawalną postacią w składzie jest Joshua Redman, który od 1991 roku - kiedy zwyciężył w Thelonious Monk International Jazz Saxophone Competition - zarejestrował szereg wysoko ocenianych przez krytyków albumów wraz z między innymi Chickiem Coreą czy Bradem Mehldau, a w ostatnim czasie współpracował z awangardowym tercetem The Bad Plus. David E. Thigpen z magazynu „Time” opisał styl Redmana słowami: minęło wiele czasu odkąd jazz wytworzył równie odważnie improwizującego i dojrzałego w sensie melodycznym saksofonistę. Pozostali współzałożyciele James Farm działają na scenie jazzowej krócej, lecz z nie mniejszymi sukcesami. Kontrabasista Matt Penman ma na koncie udział w nagraniach do ponad stu albumów; pianista Aaron Parks współpracuje nie tylko z muzykami, lecz również z reżyserem Spike'iem Lee; z kolei perkusistę Erica Harlanda publiczność Jazz Jantar miała okazję zobaczyć podczas majowego koncertu Prism Dave'a Hollanda.

To bezwzględnie profesjonalni muzycy u szczytu formy - napisał David Miller z All About Jazz po jednym z koncertów James Farm. Można mieć pewność, że występ w Gdańsku będzie równie zachwycający.